Brev
ondt i skedelæberne..
Heej Børnetelefonen.
Det er første jeg skriver herinde. For nogle få dage siden fik jeg lige pludselig ondt i skedelæberne. Det svier og kløer.
har kun fortalt det til min mor. Hun har ikke rigtig sagt noget. og tror bare deet er normalt., og at det ikke burde behandles eller undersøges.
Så mit spørgsmål er, om du har nogle ideer om hvad jeg har. Det gør virkelig ondt, når jeg rammer skedelæberne..
-M
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære –M
Det er ubehageligt, når det svier og klør i skedelæberne.  Jeg kan ikke sige, hvad det er, men jeg synes helt klart, at du skal gå til din læge og få det undersøgt.
Nogle er lidt bange for at blive undersøgt omkring skeden, og nogle synes, det er lidt flovt, men det er jo en del af lægens arbejde, fuldstændig lige som at blive kigget i halsen, hvis man har halsbetændelse.
Jo hurtigere du får at vide, hvad det er, jo hurtigere kan du evt. få behandling for det.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.