Brev
Onani og lyster
Jeg er en pige på 13, 14 om 2 måneder.
Jeg har 3 rigtig gode veninder, og 2 af dem er rigtig meget fremme i skoene. De begyndte at snakke om sex og sådan på et tidspunkt, og om onani. Jeg prøvede det så, først syntes jeg det var klamt, men nu kan jeg ikke holde op med at tænke på det.
Jeg har lyster hele tiden, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har rigtig meget lyst til sex, men jeg har ingen kæreste. Er jeg for tidligt på den? Hvordan stopper jeg lysterne, eller ’tilfredsstiller’ dem?
PS. Jeg ved ikke rigtig hvordan man onanere, og nogle gange er det ubehageligt, andre gange kan jeg ikke mærke noget, og nogle gane er det rart. Har i nogle råd?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Allerførst kan jeg berolige dig med, at din nysgerrighed og lyst til at prøve at dyrke sex er helt naturlig. Som du måske godt ved, så er der stor forskel på, hvornår man føler sig parat, og derfor kan man ikke rigtig sige noget om, hvorvidt man er ”tidligt på den”. I Danmark har halvdelen af de unge haft sex, når de fylder 16 år, men det betyder ikke, at der ikke er nogen, der har sex før eller senere.
Det er meget forskelligt, hvem det er, man har sex med første gang. De fleste unge har sex med deres kæreste, men det vigtigste er ikke, om det er en kæreste eller ej. Det vigtigste er, at det bliver en god oplevelse. Det kan derfor sagtens være med en god ven, som man føler sig tryg ved.
Hvis du gerne vil tilfredsstille dig selv, kan du begynde at udforske din krop og på den måde blive klogere på din seksualitet. Der er ikke én rigtig måde at onanere på – og måske har du allerede opdaget, at noget, der fungerer den ene dag, slet ikke føles rart den anden dag. Derfor er mit råd, at du stille og roligt prøver dig frem. Det tager nemlig tid at lære sin krop at kende - og der findes ikke én opskrift.
Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere om onani ved at besøge Sexliniens rådgivning til unge. Du kan læse mere om onani her. http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-onani.aspx
De bedste hilsner
BørneTelefonen