Brev
Onani
Hej bb,
Jeg er en dreng på 13 år.
Jeg tror jeg har en forhudssnævring (tror det er det, det hedder) men jeg vil helst ikke snakke med mine forældre om det eller nogen fra familien.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller om det er noget man kan gøre noget ved selv?
Håber virkelig at i svare.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Det er helt korrekt, der er noget der hedder forhudsforsnævring. Det er når man ikke kan trække forhuden tilbage. Dette kan gøre det svært at holde pikken ren og på nogle drenge kan det også gøre ondt, fx ved onani. Jeg ved ikke hvordan du oplever det, men det er godt du skriver, du er bestemt ikke den eneste, der går med det problem.
Som regel er det let at behandle, men det kræver en tur forbi din læge. Jeg har forståelse for det kan være svært at tale om med ens forældre og ja, måske også med lægen, men det er en helt almindelig lidelse, så jeg håber du finder mod til at få det fortalt, så I kan bestille en tid. Langt de fleste bliver behandlet med en creme, som kan hjælpe forhuden med at udvide sig. Det kan også være I har en læge eller sundhedsplejerske på skolen, som du kan gå forbi og få en snak med. Husk på, både lægen og sundhedsplejersken er vant til at tale med unge om alt, det er deres arbejde.
Mange kærlige hilsner BørneTelefonen.