Onani

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år,

Mange tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver, når der er noget, du går og bekymrer dig over. Det er ikke altid, at det er så let, at spørge dem man kender til råds.

Jeg kan berolige dig med, at det helt sikkert ikke kan ødelægge sædkvaliteten, at man onanerer flere gange dagligt. Der findes mange myter om, hvad onani kan være skidt for, men heldigvis er der ikke nogen af dem, der taler sandt. Det er helt naturligt at udforske sin krop ved at onanere, og der er ikke noget usundt ved at gøre det.

Det er også helt naturligt, at der nogle gange sprøjter sperm ud, når den gode følelse (som man også kan kalde for en orgasme) kommer. Men som du ved, er det er ikke altid, at der kommer sperm ud – begge dele er helt normalt.

Du spørger, om det er normalt, at man ikke kan få forhuden ”helt ned”. Forhuden sidder fast hos alle drenge, indtil de kommer i puberteten. Hos nogle drenge bliver forhuden ved med at sidde lidt fast. Hvis det er tilfældet, har man det, der kaldes for en ‘forhudsforsnævring’. Jeg er lidt usikker på, om det mon er det, du beskriver…? Du kan læse mere om forhudsforsnævring her: Forhudsforsnævring – Sexlinien

Hvis du tror, at det er det, du har, synes jeg, at du skal bede din far eller mor om at bestille en tid hos lægen til dig. Forhudsforsnævring kan nemt behandles, f.eks. med en creme. Det kan også være, at det slet ikke er forhudsforsnævring, men hvis du er generet af det eller går og bekymrer dig over det, tænker jeg, at det under alle omstændigheder kan være godt at få tjekket hos lægen.

Du må altid skrive igen eller ringe til os, hvis du har brug for at tale med nogen. Vi har åbent hver dag, hele døgnet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?