Omklædnging sammen

Kære bb

jeg har idræt og omklædning sammen med pigerne fra klassen og dem der går en klasse under mig.

Og selvom jeg ved at det er normalt så er jeg jeg bange for at komme til idræt fremover for jeg har nemlig fået udflåd og jeg tør ikke engang at omklæde med min bff som jeg plejer (vi venter altid til sidst indtil de fleste er gået)

og nu er jeg bange for at klæde om med hende for jeg ved at jeg snart får menstruation og det er bare pinligt. Jeg må ikke undgå omklædning vi SKAL klæde om sammen og jeg er bange for at de andre ser når jeg bruger bind, hvad skal gøre!?

Hilsen pigen der er usikker

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Du er ikke den eneste, der synes det er pinligt at klæde om sammen med andre, når der begynder dukke udflåd, menstruation osv op. Vi har en del piger, som ligesom dig skriver ind omkring deres usikkerhed omkring det at klæde om sammen med andre iforbindelse med udflåd, menstruation og andet.

Det lyder som om, du har haft spurgt til, om der er en mulighed for at få lov til at klæde om et andet sted, men at du ikke fik lov? Jeg ved, det godt kan være noget, nogle lærere er lidt strenge med, fordi det ellers ville blive kaos, hvis alle skulle klæde om hver for sig. Men jeg forstår godt, du føler dig genert over, at andre måske ville få øje på dit bind. Det er ikke sikkert, de ville opdage det, og det er heller ikke sikkert, at nogen ville sige noget til det, men derfor kan man godt føle sig genert. Især hvis man er blandt de første, der begynder at bruge bind.

Du fortæller, at du tidligere har ventet til sidst og klædt om sammen med din BFF, så jeg tænker på, om du måske ville kunne snakke med hende om, hvordan du har det? Når man er BFF, kan man nogle gange godt tale om ting, der er pinlige at fortælle andre. Har du det mon sådan med din veninde? Hvis det var hende, der kom og sagde til dig, at hun var genert over at klæde om, fordi hun nok snart fik sin menstruation, ville du så synes, det var pinligt? Eller ville du tænke, at det var godt, hun sagde det til dig, så hun ikke skulle gå med bekymringen alene?

Måske kunne du spørger til om, du må klæde om på toilettet eller måske bare skifte fra idrætstøj til dine egne bukser på toilettet? En anden mulighed kunne være, at dine forældre snakkede med din idrætslærer om, hvordan du har det, for jeg tænker, måske er der andre af pigerne i din klasse som har det ligesom dig?

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.

Mange kærlige hilsner BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.