Brev
Øvrige breve
Jeg er en pige på tolv år og går i sjette klasse
jeg er ikke ret høj og det er jeg ked af. Jeg er nok 136 cm. Alle kommenterer det og så bliver jeg meget ked af det. Jeg holder facaden ovre i skolen, men når jeg kommer hjem stor tuder jeg. Jeg ber til Gud hver dag, men det hjælper ikke. Vil i hjælpe mig med hvad jeg skal gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev med titlen "Øvrige breve".
Jeg kan godt forstå, at du bliver mega ked af det, når du bliver drillet så meget i skolen. Det kan være svært at holde til i længden, så det kunne måske være en god ide at snakke med din lærer (evt. sammen med dine forældre) om drillerierne, så han/hun kan hjælpe med at få dem stoppet - og på denne måde også skabe et rarere klima i klassen.
M.h.t. din højde, som du selv er ked af, er det sådan, at børn i en vis udstrækning vokser efter deres forældre, dvs. hvis forældrene ikke er ret høje, bliver børnene det sikkert heller ikke.
Nogle gange er det i øvrigt også sådan, at man vokser i ryk, dvs. at der er perioder, hvor man ikke vokser særlig meget og perioder, hvor man så vokser ret hurtigt.
Hvordan er det med dine forældre, hvor høje er de? Har du snakket med dem om din egen højde og at du er ked af, at du ikke er højere? Hvis du ikke har gjort det endnu, kunne det nok være en god ide at få talt om det, for det er måske ikke noget, de er opmærksomme på, og de er måske ikke klar over, at du er ked af din højde..? Og så kunne det måske også være, at I ville snakke med jeres læge om det, og hvordan han/hun ser på din udvikling. I kunne jo også tale med skolesundhedsplejersken om det, det kan være, hun har et skema, hvor din højde og vægt er tegnet ind fra du var mindre, så I kan se, hvordan du har udviklet dig?
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.