Brev
Nusse
Hej. Jeg er en pige på 11 år og er lidt usikker på om jeg onanere. Det jeg gør er at tage en dyne eller pude og ligge mig ned og *vippe* frem og tilbage. kan ikke helt forklare det men det her er det bedste jeg kan. Jeg taler meget med min mor om sådan nogle ting her, og hun er super god til at hjælpe mig. Hun siger at jeg har gjort det siden at jeg c.a var 5 år. Min mor har altid kaldt det for at nusse. Jeg føler at jeg er underlig jeg gør det c.a 1 gang om ugen. I en periode prøvede jeg at stoppe, men jeg begyndte igen. Min kusine som er 13 år har fortalt mig om hendes veninder som også onanere, ikke på denne måde men på en anden måde. Jeg syntes selv at det er ret klamt og jeg siger ad når hun fortæller om det, men jeg har ikke sagt til nogen at jeg selv gør det, ud over min nærmeste familie.
Jeg ved godt at folk herinde nok vil sige at det er helt normalt, men aligevel vil jeg gerne stoppe.
Hilsen den forvirrede pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Det lyder som om, din mor er rigtig god at tale med – hvor er det dejligt!
Jeg synes også, din mor beskriver det rigtig godt, når hun kalder det “at nusse”. Det lyder faktisk lige præcis som dét, det er! Man behøver ikke kalde det “onani”, hvis man ikke helt synes, det er dét, man gør.
Nogle onanerer ved at gnide underlivet rundt eller op og ned – f.eks. på en pude. Men det er jo også nogle bevægelser, der bare kan føles rare – ligesom at nusse sig selv på armen.
Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men hvis du ikke synes, det virker rigtigt at kalde det onani, er det helt fint at kalde det nusning. Måske gør du på et tidspunkt noget andet, du hellere vil kalde onani.
Som du selv skriver, er det helt almindeligt at onanere og nusse sig selv de steder på kroppen, hvor det føles rart –  også når man er 11 år og yngre. Der er mange andre, der gør det samme som dig! Hvis du synes, det er rart, behøver du ikke stoppe med at gøre det. Hvis grunden til, at du gerne vil stoppe med det, er, at du ikke synes, det er fedt, hvis dét, du gør, er onani, så kan du måske bare kalde det “nusning”?
Alt, hvad du gør, er nemlig helt fint – og man behøver ikke tænke på det som “onani”. Du er den eneste, der bestemmer, hvad det er. Og så længe det er rart, så er det ikke forkert at gøre.
Hvis du har spørgsmål eller brug for at tale mere om det, må du meget gerne SMS’e eller ringe til os på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
De bedste hilsner
BørneTelefonen