Nusse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Det lyder som om, din mor er rigtig god at tale med – hvor er det dejligt!

Jeg synes også, din mor beskriver det rigtig godt, når hun kalder det “at nusse”. Det lyder faktisk lige præcis som dét, det er! Man behøver ikke kalde det “onani”, hvis man ikke helt synes, det er dét, man gør.

Nogle onanerer ved at gnide underlivet rundt eller op og ned – f.eks. på en pude. Men det er jo også nogle bevægelser, der bare kan føles rare – ligesom at nusse sig selv på armen.

Det er selvfølgelig ikke helt det samme, men hvis du ikke synes, det virker rigtigt at kalde det onani, er det helt fint at kalde det nusning. Måske gør du på et tidspunkt noget andet, du hellere vil kalde onani.

Som du selv skriver, er det helt almindeligt at onanere og nusse sig selv de steder på kroppen, hvor det føles rart –  også når man er 11 år og yngre. Der er mange andre, der gør det samme som dig! Hvis du synes, det er rart, behøver du ikke stoppe med at gøre det. Hvis grunden til, at du gerne vil stoppe med det, er, at du ikke synes, det er fedt, hvis dét, du gør, er onani, så kan du måske bare kalde det “nusning”?

Alt, hvad du gør, er nemlig helt fint – og man behøver ikke tænke på det som “onani”. Du er den eneste, der bestemmer, hvad det er. Og så længe det er rart, så er det ikke forkert at gøre.

Hvis du har spørgsmål eller brug for at tale mere om det, må du meget gerne SMS’e eller ringe til os på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.