Normalt??

Hej

Er 10 snart 11 år

Men mit spørgsmål er om det er normalt allerede at få køns behåring og udvikle bryster ?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej snart 11 årig pige

Børn og unge udvikler sig forskelligt og på forskellige tidspunkter. Men der er mange piger på din alder, der oplever, at kroppen begynder at forandre sig. Det gælder både kønsbehåring, hår under armene, bryster og menstruation.

Du kan prøve, at tale med dine veninder om det. Så vil du nok opdage, at I udvikler jer meget forskelligt. Nogle af dem har sikkert fået hår, små bryster eller endda menstruation. Mens andre slet ikke mærker noget til forandringerne endnu.

Og hvis du taler med din mor, så vil hun sikkert også kunne fortælle, at det var meget forskelligt for hende og hendes skolekammerater.

Det er super godt, at du skriver herind, når du er i tvivl om noget. Du kan også tale med dine forældre om det. Selvom det godt kan være lidt pinligt, så ved forældre meget. Og lige det med kroppens udvikling, har de jo selv prøvet engang. Så mon ikke de kan huske, hvor mange spørgsmål de selv havde dengang.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.