Brev
Noget på min pik
Har noget på mit pik skaft og det er en hel masse bitte små knopper i en lille plet (1-1,5 cm i diameter)
de er hudfarvet og mikro små.
Jeg vil ikke til lægen med sådan noget vis det ikke er virkelig nødvendigt
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Hvor er det godt, at du skriver, når du opdager noget på din krop, som du bliver i tvivl om. Det er aldrig rart, at gå og bekymrer sig om.
Jeg tænker bestemt ikke, at det er noget alvorligt. Det lyder som om, at de små prikker på din pik er talgknopper. De er helt ufarlige og er helt normale, særligt i puberteten, hvor man producerer lidt ekstra hormon. De fleste oplever, at de går væk, når man bliver lidt ældre.
Huden på og omrking pikken, er meget følsom. Talgknopperne passer faktisk godt på huden og hjælper blandt andet til med, at man ikke bliver angrebet af bakterier.
Du kan læse mere om talgknopper på Sexliniens hjemmeside her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/knopper.aspx
Jeg tror derfor heller ikke, at det er noget du behøver at gå til lægen med. Men hvis det bliver ved at bekymrer dig, så kan det være en hjælp at få det undersøgt. Det kan være hos lægen, hos sundhedsplejersken, eller måske kan du få hjælp af din far.
Jeg ved, at det kan lyde totalt grænseoverskridende, men du skal vide, at både din far og din læge, har oplevet de her ting mange gange. De er vant til at tjekke kroppen og pikken for, om alt er, som det skal være. Hvis man på forhånd siger, at man synes, at det er svært, så vil de sikkert gøre deres bedste for, at det ikke er ubehageligt for dig.
Jeg tror, at de fleste vil synes, at det er rigtig godt, at du passer på dig selv og er opmærksom på din krop.
Jeg håber, at mit svar her har hjulpet en smule på bekymringerne.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen