Brev
Nøgen i omklædningen
Hej
men jeg kan virkelig ikke lide at være nøgen efter idræt. Så jeg går ikke i bad og mine forældre ved det ikke.
Jeg er allerede kommet i puberteten og syntes at det er for tideligt.
Jeg føler at alle kigger på mig selvom de nok ikke gør jeg ved det ikke men…..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Når man kommer i puberteten, er det helt normalt, at man kan blive lidt usikker på ens krop, og hvordan den udvikler sig. Rigtig mange børn og unge bliver i tvivl, om de nu er pæne nok, om de er anderledes end de andre.
Som ung vil de fleste allerhelst bare gerne se ud, som alle de andre. Derfor er det også helt almindeligt, at du går med de tanker som du beskriver i brevet.
Du er sikkert ikke den eneste i din klasse der bliver lidt usikker, når I skal i bad efter idræt.
Har du mon nogen du har talt med det her om? En rigtig god veninde måske? Måske hvis du talte med nogen om det, at du ville finde ud af, at rigtig mange andre på din alder også har det sådan?
Du skriver også, at dine forældre ikke ved, at du ikke går i bad efter idræt. Hvorfor ved de mon ikke det? Er det fordi du er usikker på, at de ikke kan forstå dig? Eller måske fordi du synes, at der er for svært at snakke om?
Jeg tænker, at din mor måske gerne vil tale med dig om det, og forsøge at hjælpe dig til, hvordan du kan blive tryg, når du skal være nøgen foran de andre efter idræt.
Hvis det er svært at sige til din mor eller begge dine forældre, så kunne det være en idé at skrive en besked, hvor du fortæller om det, du synes er svært med at bade efter idræt. Det kan måske hjælpe dig til at få snakket om det?
Derudover, så tænker jeg, om det måske skulle være et emne der kunne blive taget op i din klasse, så I alle sammen (måske bare alle pigerne) kan tale om, hvordan kroppe ser ud, og hvor forskellige de er.
Hvis du har mod på at tale med din mor eller en veninde om det, så kan I måske sammen tale med Jeres lærer om, om det kan være et emne I kan drøfte i klassen.
Det kan også være sundhedsplejersken der kommer på besøg i klassen og fortæller, om pubertet og kroppens udvikling. Du kan også læse mere om pubertet og andre ting her: Privatsnak – puberteten.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine forslag, så du kan få det bedre, når du skal i bad efter idræt.
Du er altid velkommen til at chatte, sms-e eller ringe herind på 116111, hvis du føler, at du har har brug for mere hjælp.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen