Brev
nervøs pige
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
kære brevkasse.
Jeg opdagede idag, en lille kugle/knude noget der omkring, i starten af min skede. Ved ikke helt ,hvad det er. Kan det være en bums?
Håber virkelig at i svare hurtigt og kan hjælpe selvfølgelig
knus den nervøse pige<3
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er godt, du skriver herind. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.
Det, du har opdaget, kunne godt være din klitoris – sådan en har alle kvinder. Den er meget følsom, og det kan godt gøre ondt, hvis du rører ved den.
Men det kan også være rigtig rart at røre forsigtigt ved klitoris. Der er mange piger og kvinder, der rører blidt ved den, når de onanerer.
Kuglen/knuden kan dog også være noget andet. Måske en bums som du selv skriver. Eller et indgroet hår. Eller bare en naturlig udposning på din skede. Det kan være svært at sige. Derfor tænker jeg, at du kan gå til sundhedsplejersken på din skole og tale med hende. Du kan spørge på skolens kontor, hvornår du kan få fat på hende.
Du kan også låne nogle bøger på biblioteket om pigers pubertet og kroppens udvikling. Heri vil du kunne finde nogle billeder af, hvordan skeden ser ud. Og så vil du måske kunne se, om det er din klitoris eller måske noget andet, du skal tale med lægen eller sundhedsplejersken om.
Mange hilsener
BørneTelefonen