Brev
Næse
Hej
Jeg er en pige på 16 år.
Jeg ville rigtige gerne have gode råd til min næse. Min næse knogle den buler nemlig opad og derfor ser jeg virkelig hæslig ud, hvis man ser mig fra siden. Jeg tør ikke sidde ved siden af mine veninder/venner, for hvis de kigger på mig fra siden af ved jeg de kommer til at kigge på min lange næse.
Jeg er en pige der gerne ville have en flot dreng som kæreste/mand, men jeg synes han ville være uheldig at få mig, selvom jeg er smuk men jeg har bare en stor næse.
På et tidspunkt var der mange der sagde det til mig, og det gjorde mig bare så ked af det, jeg plejede at græde på toilettet og om natten.
Jeg har læst forskellige steder på nettet, de fleste har givet rådne ” næseoperation”, men så mange penge har jeg ikke og er sikker på at mine forældre ikke giver mig,
jeg har også læst mange stedet at man skal begynde at være ligeglad med andre og tænke at man er smuk som man er (naturlig smuk).
Men, jeg kan virkelig ikke lige min næse! Er så ked af det!
– Jeg faldt engang med næsen ned på jorden som 12 årlige, måske skete der noget den dag.
Jeg har hørt at man kan få en knogle operation eller noget ligende som kun koster 800 kr el. lign.
Jeg ville virkelig gerne gøre noget ved min næse. Er der ikke en eller anden måde fx, meget billig operation el. tricks?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Vi er jo alle forskellige og ser heldigvis forskellige ud. Og det ville da være kedeligt hvis vi alle går og ser ens ud. Mange unge har som dig noget ved udseendet, som de er utilfredse med. Så det er du bestemt ikke alene om. Det er dejligt, at du ved at det er vigtigt at se dig selv som smuk og næsen er en del af dit smukke ansigt. Næsen er med til at gøre dit ansigt mere personlig og særlig, måske kan det hjælpe dig at tænke sådan?
Du skriver at din næseknogle peger opad. Og at det måske kan hænge sammen med at du er faldet på næsen. Måske ville det være en ide at tage til lægen og høre vurderingen af næsen? Lægen kan også undersøge den, om alt er som det skal være. Og sige om det måske hænger sammen med, at du faldt ned på næsen som 12-årig. Du kan også snakke med lægen om at blive opereret og høre om det kan blive med henvisning fra lægen. En henvisning vil betyde, at operationen betales af staten. Din læges telefonnummer står på dit gule sundhedskort.
Du kan måske starte med at fortælle om dine tanker til dine forældre. Måske har de selv noget at sige om dengang, du faldt på næsen eller andet?
Jeg synes det er rigitgt ærgerligt, at du ikke vil sidde ved siden af dine venner og veninder i klassen. Måske vil de tænke, at du ikke vil være sammen med dem? Er der en veninde, du kan snakke eller skrive med om de ting, der bliver sagt til dig og hvordan du har det med det?
Prøv også at øve dig i, at se dig og alle dine smukke sider og at du skal accepteres som den du er. Det er ærgerligt hvis alle dine bevægelser og sociale liv bliver påvirket af at du ikke vil ses fra siden.
Prøv at fokusere på dine smukke sider i stedet. Jeg ved godt det kan være svært.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen