Mor problem

Min mor spiser kage, slik, Chips og chokolade hver dag og hun kan næsten ikke gå mere og hun vil ikke med mig fx i svømmehalen fordi hun siger hun er for tyk men alligevel bliver hun bare ved med at spise og det gør mig rigtigt ked af det

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 11-årige

Du vil gerne gøre ting med din mor, som hun ikke kan. Du vil gerne i svømmehal med hende. Og hun går ikke så godt længere.

Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det. Det må føles utrygt for dig.

Måske føles det ligefrem, som om hun foretrækker kage og chips fremfor at være sammen med dig i en svømmehal? At hun foretrækker det usunde istedet for alt det sjove, hun kunne gøre sammen med dig?

Måske frygter du også, at hun holder op med at kunne gå? Jeg kan godt forstå, hvis det giver dig tanker om, hvordan jeres liv så bliver sammen.

Jeg kan fornemme på dit brev, at din mor er en særlig person for dig. Og at du har det godt med din mor. For du vil gerne lave ting sammen med hende. Hun lyder som en sød mor.

Jeg talte med en pige i går på din alder. Hun fortalte, at hun aldrig laver noget med sin mor og far. De taler ikke en gang sammen. For dem handler det om, at de slet ikke har det godt, når de er sammen.

Jeg tænker på, at det er godt at du har en mor, som du gerne vil lave ting sammen med.

Mon din mor ved, at du savner at lave spændende og sjove ting med hende? Ved hun, at det betyder meget for dig, når I er sammen om noget?

Hvis hun kendte til dine tanker, så kunne hun måske få nogle ideer til, hvad I kunne gøre sammen? I kunne måske sammen tænke over nogle muligheder?

Gå en tur i biografen, en tur på biblioteket, eller en tur ud at se på forretninger? … eller andre ting.  Måske kunne I planlægge jeres ture sådan, at der er steder, hvor din mor kan få et lille hvil. I kunne måske drikke en kaffe eller te sammen på en cafe?

Jeg har nogle forslag til dig:

  • Tal med din mor om dine tanker og ønsker. Start med at fortælle hende, at du savner at lave spændende ting sammen med hende. Du kan måske bedre fortælle om dine tanker i et brev? Gør det, der føles mest rigtigt for dig.
  • Giv udtryk for, at du er bekymret for hende. Når hun ved det, så giver du hende en chance for at forstå dig og dine følelser. Det kan betyde, at hun får mod på at begynde at gøre ting på en anden måde.
  • Din mor tænker allerede selv på sin vægt (for hun siger, at hun føler sig for tyk til svømmehal). Derfor tror jeg, at hun allerede gør nogle ting for, at vægten ikke skal stige endnu mere. Lad hende fortælle om dem. Så kan hun også fortælle dig, at hun ikke vælger dig fra, når spiser kage og slik.

Jeg fornemmer på dit brev, at du bekymrer dig. Men du virker også som en person, der er stærk. Du skammer dig ikke. For der er ikke noget at skamme sig over.

Selvom man er tyk, kan man godt gå i svømmehal.

Man kan også gå i svømmehal selvom man er 75 år gammel og har rynket hud over det hele. Eller er gravid med stor mave. Eller sidder i kørestol. Man kan også gå i svømmehal med kæmpe bryster – eller kun et bryst, fordi man har haft kræft.

I svømmehallen ser man mennesker med mange forskellige kroppe. Mennesker, der viser sig i en svømmehal, trodser skammen over kroppen. Netop derfor er det så godt at komme i svømmehal.

Jeg tror på, at ting bliver lettere og bedre med tiden for jer begge – når først I får talt sammen!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.