model

Hej børnetelefonen,

jeg er en pige på 15år som har store drømme om at blive model, men her på det seneste er jeg begyndt på at holde igen med for meget sukker.

Jeg vejer 51 kg, er 170cm høj, men synes selv at jeg vejer for meget.

Mange af mine veninder har sagt at jeg skal tage på, og at det er grimt at være så tynd.

Men jeg har jo denne her drøm.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Flere på din alder tænker meget over, hvordan de ser ud og om de vejer for meget eller for lidt. Det er helt almindeligt. Men det kan også komme til at fylde for meget og måske gøre en bekymret og ked af det. Mon du kan genkende det?

Det er svært for mig at sige så meget om din vægt, da det afhænger af flere ting, f.eks. kropstype. Men jeg synes bestemt ikke, at det lyder som om, at du burde tabe dig. Når du fortæller, at dine veninder synes at du skal tage på, så tænker jeg, at du måske har tabt dig for meget? Det kunne lyde som om, at dine veninder er bekymret for dig.

Du skriver, at du er begyndt at holde igen med sukker i din kost, og jeg tænker på, om du mon har tabt dig meget siden da? Det er fint ikke at spise for meget sukker, men det er vigtigt, at du får nok mad, fordi det indeholder den energi som du skal bruge til at udvikle dig. Og så er det vigtigt, at tanker om sukker, mad og vægt ikke fylder for meget.

Måske vil det være en idé, at tale med sundhedsplejersken på din skole, som har forstand på hvad der er normal vægt, når man er på din alder.

Det er rart at have drømme - f.eks. at drømme om at blive model. Mon du har talt med dine forældre om de drømme? Modeller skal ikke bare være tynde, for enhver pris. Det vigtigste er, at man er sund og har det godt. Hvis man ikke er sund og trives, så tror jeg, at det kan være svært at nyde modellivet. Mon det giver mening for dig?

Jeg ønsker dig alt det bedste herfra.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.