Brev
Gennemsigtige trøjer
Hejsa BT
Nu er det ved at være varmere udenfor, så jeg smider BHen da jeg synes det bliver for varmt og alle de lag er generelt ubehagelige, men jeg er i tvivl om nogle af de trøjer jeg ejer, om jeg må færdes i dem i det offentlige rum.
Fordi det er sommertøj og stoffet så er til den tyndere side kan man altså se lidt af mine brystvorter igennem dem, mest fordi at de er lidt mørke i farven og jeg er ellers ret bleg. Jeg ved ikke hvad loven er når det kommer til det her punkt, for at gå i en lidt gennemsigtig top i byen er vel ikke det samme som at gå topløs?
Hvad er okay at gøre her? Skal jeg bare holde bluserne derhjemme eller evt bide tænderne sammen og tage BHen på igen? Jeg ville jo helst ikke krænke andre, hverken voksne eller børn.
Tak på forhånd!
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Tak for at skrive ind med dit dilemma.
Du skriver at du på grund af vejret gerne vil gå uden BH. Men du er i tvivl om dine bluser er for upassende at have på uden BH i det offentlige rum, fordi de er lidt gennemsigtige. Er det korrekt forstået?
Der er ikke nogen lov, der siger at man ikke må kunne se folks brystvorter gennem deres tøj. Og du er derfor i din fulde ret til at have dine bluser på udenfor hjemmet.
Det er vigtigt at huske at kvindekroppen i gadebilledet, på stranden, i skolen, på arbejdspladsen, sociale medier – og alle mulige andre steder – er ikke en blufærdighedskrænkelse. Hverken når der er tale om blottede skuldrer, mave eller at kunne se omridset af en brystvorte under en bluse.
Det er jo altid skønt når sommeren er på vej. Og når det er varmt kan det virkelig også være træls at have BH på, fordi den sidder tæt og klæber sig til kroppen, når man har det lidt varmt. Så hvorfor har du mindre ret til ikke at svede end andre?
Der er selvfølgelig en mulighed for at nogle mennesker føler at det er upassende. Og det skal man jo også være klar på at kunne møde. Men de bestemmer heldigvis ikke hvad der er rigtigt eller forkert.
Men mit bedste råd til dig ville helt klart være at have lige præcis den bluse på som du gerne vil have på. Og som du føler dig tilpas i!
Så kære Du. Jeg håber at mit svar har hjulpet dig. Og at du får en dejlig og kølig sommer!
De varmeste hilsner fra BørneTelefonen