Brev
Mine bumser driver mig til vanvid, hjælp!
Kære børnetelefon, jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem.
Jeg er en 13 årig pige og jeg har ekstrem mange bumser / hudorme i ansigtet men det er ikke akne. Min mor har ikke så mange penge så hun kan ikke købe de helt dyre produkter der hjælper mod bumser og hudorme.
Men vi har virkelig prøvet alle mulige produkter fx. ansigtsmasker, sæber til uren hud, skintonic osv. Men intet hjælper!
Hele min pande og hage er fulstændig dækket med røde og store bumser og det ser forfærdeligt ud og jeg bliver mobbet med det og jeg bliver kaldt urene bumsesvin og jeg er så ulykkelig da jeg syntes at mine bumser ødelægger mit udsende fulstændigt.
Er der råd mod bumser og uren hud fordi jeg har snart haft så ekstrem mange bumser i 2 år og det er SÅ træls. Ingen fra min årgang har bumser og det piner mig også… Håber i vil hjælpe mig
hilsen A 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Jeg kan godt forstå, at du er ked af dine bumser i ansigtet.
Du skriver, at du har prøvet mange produkter, men intet har hjulpet. Jeg tænker på, om der er en speciallæge i hudsygdomme, der har kigget på dig?
Hvis ikke, kan du måske få en henvisning fra din egen læge til en hudlæge, som har særlig meget forstand på den slags.
Det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet med dine bumser. Det gør det jo ekstra svært for dig. Jeg synes, at du skal fortælle din klasselærer om mobningen. Jeg tænker, at klassen kunne have brug for at snakke om, hvordan I behandler hinanden ordentligt, for alle har ret til at være der uden at blive generet.
Måske kan det være en lille trøst for dig, at næsten alle i din alder er utilfredse med noget i deres udseende. For dig er det bumserne i ansigtet, for andre er det deres hår eller deres krop f.eks.
Når der er noget, man er utilfreds med, har man tendens til kun at tænke på det, og glemme, at der er andre ting, der er ok. Så jeg tænker på, hvad du mon er glad for med dit udseende? Måske kan det hjælpe dig lidt, hvis du kan holde fast i de gode ting ved dit udseende, så du kan sige til dig selv, at godt nok er du en pige med bumser, men du er også en pige med...........( hvad du nu er tilfreds med).
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.