Mine bryster går mig på

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Når man er 13 år, som du er, er kroppen i rivende udvikling. Du har haft menstruation i ca. 1 år, og dine bryster udvikler sig stadig. Det er helt almindeligt, at brysterne har forskellig størrelse, mens du udvikler dig, men jeg kan godt forstå, at du bliver utålmodig efter at se det færdige resultat. Det er ikke til at sige, hvornår dine bryster er færdig udviklet, for det er meget forskelligt, hvor lang tid, det tager.
Og du kan bare ikke gøre noget. Din krop udvikler sig i den fart, som den nu gør, så du må tålmodigt vente. Sommetider kan det hjælpe lidt at tage kroppens mærkværdigheder fra den humoristiske side. Måske kan du grine lidt sammen med din veninde? Når du ved, at dine bryster med tiden bliver samme størrelse...
I din alder er der altid et eller andet, man er utilfreds med. Nogle kan ikke lide deres hår, nogle synes, de er for tykke, nogle at de er for tynde, nogle har for små bryster, andre for store. Du er i en periode i livet, hvor kroppen ændrer sig og den måde vi tænker om os selv, ændrer sig også. Det med at være selvkritisk er noget, der kommer tydeligt frem i puberteten, samtidig med at man ændrer sig og det hele ikke hænger sammen eller ser ud som før.
Så du er ikke alene. Måske kan det hjælpe dig lidt at snakke med dine veninder om, hvad I hver især tænker om jeres krops udvikling. Du behøver ikke at gå og skamme dig over dine bryster og skjule dem i bad, for jeg er sikker på, at I alle har noget, I er utilfredse med. Måske vil det hjælpe at se på det med nysgerrighed og positive tanker - jeg er i gang med at udvikle mig fra barn til ung - og det er spændende og også meget forvirrende.
Jeg ved, at kroppen gør alt, hvad den kan for at være i harmoni og balance, og sørge for at højre og venstre side har samme størrelse. Det gælder også længden på ben, fødder og arme - der er også perioder, hvor der er forskel på højre og venstre. Det kan man fx mærke, hvis man får nye sko eller hvis man måler sine fødder af og til. Nogen gange kan der være 1-2 cm forskel på højre og venstre fod.
Måske kan det hjælpe dig at tænke på, at kroppen gør alt, hvad den kan for at være i balance og det tager ind imellem lidt længere tid for den ene side at følge med. Men den skal nok indhente det. Jeg håber du har mod på at være lidt tålmodig, og lægge mærke til de positive ting.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.