Brev
Min tissemand lugter tror jeg..
Køre BB.
Jeg er en dreng på 13. Min tissemand lugter tror jeg og den her også fået nogle underlige dupper over alt det er virkelig ikke rart fordi jeg tror nogle gange at andre ed mig selv kan lugte den :-(. Håber virkelig i kan komme med nogle svar om hvorfor min tissemand luger og har fået nogle dupper.
Tak på forhånd hilsen drengen på 13
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 13 år
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart med sådan, som du har det med din tissemand lige nu. Flot at du har skrevet! Jeg vil forsøge at komme med nogle råd til dig.
Det er normalt, man kan lugte lidt fra sin tissemand, hvis det er sidst på dagen, hvis man har dyrket sport eller svedt, eller hvis ikke man har fået den vasket godt ved at trække forhuden tilbage. Man skal heller ikke vaske for meget, for så kan tissemanden blive helt tør og irriteret.
Jeg ved ikke, hvad for røde pletter, det er, du har. Det er der en læge, der skal hjælpe dig med at finde ud af. Jeg tænker, at det handler om, at du vil få lidt creme, du skal smøre på i en lille uge, og så er de væk. Det er desværre ikke noget, man kan købe uden at lægen har lavet en recept. Jeg ved godt, at det kan være svært at gå alene op til læge og fortælle om sit problem. Måske kan du tage en ven eller en af dine forældre med som støtte? Du skal vide, at det for lægen er helt normalt at checke den slags problemer hos unge drenge.
Hvis du stadig er usikker på din lugt og de røde knopper, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.