Brev
Min spiseforstyrrelse
Hej
Jeg har et problem, og det har jeg haft længe.
Det hele startede da jeg var 8, og var på hospitalstjek gentagnende gange pga min højde og min vægt. Jeg har altid været virkelig tynd, jeg har aldrig haft en bmi der var højere end 17,2 og jeg har VIRKELIG svært ved at tage på.
Mine bedste veninder, stod altid foran spejlet og sagde at de var tykke. De sagde også at de ville gerne blive så tynde som mig. Jeg forstod dem ikke, men var jo også kun 9år.
Men så en dag kom den ene hen til mig, og fortalte mig var tyk jeg var, og det gentog sig i over et år. Jeg begyndte at tro på hende, og jeg stoppede derfor med at spise min frokost og mine snacks. Jeg tabte mig 2kg, hvilket lægerne strakts lagde mærke til.
Jeg følte virkelig en voldsom tilfredshed, og jeg har ligesiden dengang følt mig tyk.
Da jeg blev 12år, begyndte jeg at få voldsom dårlig samvittighed over mad. Det startede med at jeg ikke måtte spise slik, så det stoppede jeg med. Der gik næsten 1,5år før jeg begyndte at spise slik igen.
Men så gik det videre til frugt, brød ovs. Det eneste jeg spiste var nutella på lyst brød og aftensmad. Jeg kiggede på vægten flere gange om dagen, så jeg sikrede mig at jeg ikke tog på.
Anede jo ikke at det var en “ting”, jeg gjorde det bare. Nu ved jeg så godt at det nok var en spiseforstyrrelse.
Da jeg så blev 14år, startede det hele forfra, bare meget værre end de forrige. Jeg fik konstant at vide at jeg var så spinkel, og at folk ville dø for at få mine ben. Så jeg tabte mig “kun” 2-3kg, mistede min menstruation og endte på en bmi på 15,3.
mit problemer er:
1. Jeg har ikke haft min menstruation i et år nu, og den stoppede da jeg vejede mindst så jeg ved at det er min alt for lave vægt der har gjort det.
2. Min forældre ved INTET, og jeg kan ikke fortælle dem det. Fordi de for det første er ligeglade – altså da jeg fortalte dem for 3år siden at jeg ydede selvskade sagde min mor bare “okay” også gik hun væk.
Så jeg vil gerne vide om jeg nogensinde vil få min mens igen??
kh
mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære mig på 14 år,
Tak for dit brev. Sikke meget du har været igennem med din unge krop. Jeg forstår godt, at du bekymrer dig, og måske også er lidt forvirret over din krop. Jeg bliver helt varm om hjertet, når du skriver, at du er opmærksom på din menstruation, der er udeblevet. Og at det kan være et tegn på, at din krop ikke er i balance. Det viser mig, at du helt inde i hjertet passer på dig selv.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virker meget bevidst om, hvad der sker med din krop. Men jeg tænker også, at du lige nu ikke helt er styret af den fornuftige stemme, som du nogle gange lytter til. Og at du derfor har brug for hjælp til, at den sunde og fornuftige stemme, kommer mere på banen. Som du sikkert ved, er det ikke noget, man kan klare helt alene. Det er vigtigt at få hjælp af en voksen. En voksen som kan hjælpe dig i gang med den rette støtte.
Jeg kan godt læse, at du ikke føler dig set og hørt af dine forældre. Det lyder ikke rart. For det er dine forældres ansvar, at du er sund og tryg. Jeg ved fra andre, der har oplevet, at deres forældre ikke tog dem alvorligt, at det ofte handler om, at de ikke lige ved, hvad de skal gøre. Men inderst inde vil de måske gerne hjælpe. Men de skal måske have hjælp til, hvordan man gør. For det er deres ansvar. Måske kan det være en hjælp for dig at vide. Måske kan du igen få mod på at få dine forældre fortalt, at du har brug for deres opmærksomhed og hjælp lige NU.
Ellers tænker jeg på, om du kender en anden voksen, som du kan bede om hjælp? En fra din familie, en lærer, måske din læge, en venindes mor eller en anden. Jeg forstår godt, hvis det er svært. Men jeg håber, at du holder fast i dit ønske om at få hjælp. Og dit flotte mod som har fået dig til at skrive herind. Du kan også starte med at tale anonymt med nogen, der ved meget om netop spiseforstyrrelser og selvskade. Du kan kontakte LMS, som er en anonym rådgivning. Du kan læse om dem her: https://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-har-en-spiseforstyrrelse/
Du har mulighed for selv at tage til lægen, som også kan hjælpe med at tale med dine forældre om, hvor vigtigt det er med deres støtte. Lægen kan også hjælpe dig med dine spørgsmål omkring menstruation. Det er nemlig rigtigt, at udebleven menstruation kan være tegn på undervægt og fejlernæring. Det er et tegn om, at der er noget, der ikke er, som det skal være. Så det er så godt, at du er opmærksom. Menstruationen kan sagtens komme igen, når du får hjælp til din vægt, og hvordan du har det.
Jeg håber, du kan bruge svaret her til at få lidt overblik og et kærligt skub videre, så du kan få den hjælp, som du ønsker og har brug for.
De bedste hilsner BørneTelefonen