Min spiseforstyrrelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære mig på 14 år,

Tak for dit brev. Sikke meget du har været igennem med din unge krop. Jeg forstår godt, at du bekymrer dig, og måske også er lidt forvirret over din krop. Jeg bliver helt varm om hjertet, når du skriver, at du er opmærksom på din menstruation, der er udeblevet. Og at det kan være et tegn på, at din krop ikke er i balance. Det viser mig, at du helt inde i hjertet passer på dig selv.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du virker meget bevidst om, hvad der sker med din krop. Men jeg tænker også, at du lige nu ikke helt er styret af den fornuftige stemme, som du nogle gange lytter til. Og at du derfor har brug for hjælp til, at den sunde og fornuftige stemme, kommer mere på banen. Som du sikkert ved, er det ikke noget, man kan klare helt alene. Det er vigtigt at få hjælp af en voksen. En voksen som kan hjælpe dig i gang med den rette støtte.

Jeg kan godt læse, at du ikke føler dig set og hørt af dine forældre. Det lyder ikke rart. For det er dine forældres ansvar, at du er sund og tryg. Jeg ved fra andre, der har oplevet, at deres forældre ikke tog dem alvorligt, at det ofte handler om, at de ikke lige ved, hvad de skal gøre. Men inderst inde vil de måske gerne hjælpe. Men de skal måske have hjælp til, hvordan man gør. For det er deres ansvar. Måske kan det være en hjælp for dig at vide. Måske kan du igen få mod på at få dine forældre fortalt, at du har brug for deres opmærksomhed og hjælp lige NU.

Ellers tænker jeg på, om du kender en anden voksen, som du kan bede om hjælp? En fra din familie, en lærer, måske din læge, en venindes mor eller en anden. Jeg forstår godt, hvis det er svært. Men jeg håber, at du holder fast i dit ønske om at få hjælp. Og dit flotte mod som har fået dig til at skrive herind. Du kan også starte med at tale anonymt med nogen, der ved meget om netop spiseforstyrrelser og selvskade. Du kan kontakte LMS, som er en anonym rådgivning. Du kan læse om dem her: https://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-har-en-spiseforstyrrelse/

Du har mulighed for selv at tage til lægen, som også kan hjælpe med at tale med dine forældre om, hvor vigtigt det er med deres støtte. Lægen kan også hjælpe dig med dine spørgsmål omkring menstruation. Det er nemlig rigtigt, at udebleven menstruation kan være tegn på undervægt og fejlernæring. Det er et tegn om, at der er noget, der ikke er, som det skal være. Så det er så godt, at du er opmærksom. Menstruationen kan sagtens komme igen, når du får hjælp til din vægt, og hvordan du har det.

Jeg håber, du kan bruge svaret her til at få lidt overblik og et kærligt skub videre, så du kan få den hjælp, som du ønsker og har brug for.

De bedste hilsner BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser