Brev
Min pubertet er gået i stå. Er der noget jeg kan gøre?
Hej brevkasse!
Jeg er en dreng på næsten 17 år, som gerne ville vide lidt omkring puberteten..
Jeg føler, min pubertet er gået i stå.
Da jeg var 13-14 år gik min stemme i overgang og jeg havde fået lidt hår over penissen. Min stemme knækkede næsten ikke og den er meget dyb i dag. Men det er stort set også kun det.. –
Jeg har næsten ingen hår på benene kun lidt og de er helt lyse – Har lidt dun i ansigtet og lidt under hagen. – Har omkring 5-10 utydelig hår under armene –
Jeg er kun 1.74 høj og vejer 56 kg.
– Jeg er rimelig tilfreds med min penis størrelse på omkring 18 cm i stiv, den er dog ikke særlig tyk..
Føler ikke der sket et speciel udvikling med mig i 1 år nu og det er jeg rigtig træt af, når jeg har den alder som jeg har.
Jeg træner 3 gange om ugen, går til fester og drikker alkohol stort set hver weekend, jeg ryger 5-10 cigaretter dagligt og får næsten ingen søvn. Tror kun jeg sover omkring 4 timer på en hverdag..
Er der noget jeg kan gøre for at sætte min pubertet i gang igen, da jeg føler mig så lille når jeg er sammen med mine venner som er fra 15-17 år og alle har mere hår end mig og er højere..
Kan jeg tage nogen piller eller noget i den stil..
Hilsen en meget meget ked af det 17 årige anonym dreng 🙁
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige dreng
Tak for dit brev. Spørgsmål om pubertet er et af de områder, som det er rigtig svært at svare på, men jeg vil gerne prøve at rådgive dig til, hvad du kan gøre, så du får svar på de spørgsmål, du har. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at få svar, når tankerne kører rundt i dit hoved.
Du stiller nogle spørgsmål, som jeg ved, at mange andre drenge på din alder også går og tænker på. Dét der gør, at spørgsmålene er svære at svare på er, at alle udvikler sig forskelligt. For nogle begynder puberteten meget tidligt og for andre senere. Jeg forstår dit brev sådan, at du egentlig ikke tænker, at din pubertet er begyndt sent men at du mere er bekymret, fordi det virker som om, den er gået i stå. Sådan kan det godt føles en gang imellem – og jeg har hørt andre drenge, der oplever det samme som dig.
Jeg tænker, at du kan få et mere fyldestgørende svar andre steder end her, og det vil jeg gerne henvise dig til. Har du tænkt på at snakke med sundhedsplejersken på skolen? Fordelen ved at tale med hende er, at hun kan se din udvikling fra de andre gange, hvor hun har undersøgt dig. Samtidig har hun også nogle kurver over udvikling, som hun kan sammenligne din udvikling med. På den måde kan du blive klogere på, om din udviklingskurve falder inden for normalen. Hvis du ikke ved, hvornår sundhedsplejersken er på skolen, kan du spørge på kontoret. Du behøver ikke fortælle, hvad du vil tale med hende om.
Sund livsstil, motion og søvn er alle tre vigtige ting. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet om, hvordan det er med de tre ting for dig. Du dyrker motion og det er godt. Jeg tænker også, at tre gange om ugen er et fint antal gange. Men hvad med cigaretterne og alkoholen? Det er jo helt sikkert ikke sundt. Det har du garanteret hørt rigtig mange gange, men jeg tror ikke, du kan finde nogen der vil sige, at det ikke er skadeligt for dig at ryge og drikke, hvis det er for meget, du drikker.
Mon du har prøvet at holde op med at ryge? Det kan også være, at du slet ikke har lyst til at holde op. Det ved du bedst selv. Men du skal vide, at du har mulighed for at få gratis hjælp til rygestop. Sundhedsstyrelsen har lavet en hjemmeside, hvor du kan se mere om den hjælp du kan få gratis klik ind på www.stoplinien.dk .
Med hensyn til søvn, så er det et rigtigt vigtigt parameter for vores sundhed og udvikling. Der sker rigtig meget med kroppen, når man sover, og jeg tænker, at fire timers søvn om natten er alt for lidt. Søvneksperter siger, at unge mellem 15-17 år skal have 8-9 timers søvn, hver nat...så du skal øve dig i at hoppe i seng og sove noget før og slukke ned for tv og sociale medier. Søvnen er grundlaget for en sund og normal trivsel, læring og udvikling. Det vil du også kunne tale med sundhedsplejersken om. Måske kan hun også hjælpe til med, at du får nogle vaner som betyder, at du får sovet mere end fire timer om natten.
En anden mulighed kan også være, at du går til din læge. Hvis du vil vide mere om, hvad du selv kan gøre for at vækste mere eller om der en hormonbehandling, som lægen vil anbefale til dig. Jeg forstår dit brev sådan, at du gerne vil være anonym. Du kan godt gå til lægen uden dine forældre og uden at du fortæller det til dem, men du kan risikere, at lægen vil tale med dine forældre også. Det må lægen godt. Han har ikke tavshedspligt, når du er under 18 år. Men du kan altid ringe til din læge og sige at du vil spørge om noget og være anonym. Hvis det er ok, kan du fortælle din læge, det som du har skrevet i brevet og høre om, det vil være grund til at ens forældre skal informeres af lægen. Hvis lægen siger, at det ville ikke være en grund, så kan du jo snakke videre med lægen og måske få en tid...alt efter, hvad du har det bedst med. Vil det være en mulighed, du vil afprøve?
Kender du http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29205? Det kunne være en tredje mulighed for dig. Her kan du læse om sex og herunder også pubertet. De har også en rådgivning du kan kontakte, hvis du får lyst til det. Den rådgivning kan du kontakte anonymt på samme måde, som du har skrevet dette brev anonymt.
Jeg håber, at du vil kunne bruge en af de tre muligheder. Måske kan du begynde med mere søvn, rygestop og blive ved med at motionere og en kost som er god for dig, og se hvad det betyder for dig i din hverdag, og for din udvikling. Hvis det ikke hjælper, så er det nok lægen du skal have fat i.
Du skal endnu en gang have tak for dit brev. Jeg er sikker på, at der er mange andre drenge, der vil kunne genkende sig selv i dit brev. Jeg håber, at du vil finde nogle svar, som kan berolige dig og hjælpe dig videre.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen