Min pik er for lille

Hej.

Jeg er en dreng på 14, der går i 8.klasse.

min penis er cirka 4cm i slap og 6 i stiv.

de andre drenge i klassen driller mig med det.

hvad gør jeg?? :,(

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Mange tak for dit brev. Det er sejt, at du har valgt at spørge os om råd. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå, at det ikke er fedt, når de andre drenge fra klassen driller dig med størrelsen. Der er jo ingen tvivl om at I holder øje med hinanden og måler jer i forhold til hinanden i alle mulige ting – nu er puberteten kommet og det handler om højde, stemmer i overgang, hår og skæg – dun og det med størrelsen.

Det er rigtig vigtigt at huske på, at drenge kommer i puberteten, når de er mellem 13 til 17 år. I denne tid vil kroppen begynde at udvikle sig rigtig meget. Blandt andet vil penis og testikler begynde at vokse, og hårvæksten vil begynde diverse steder på kroppen.

Nogle unge kommer derfor tidligere i puberteten end andre. Hvis man er en af dem der udvikler sig senere end de andre, kan man derfor godt føle sig usikker på, om man ser ”rigtig” ud, eller om der er noget galt med en. Og omvendt kan man også opleve usikkerhed, hvis man er en af dem der udvikler sig hurtigere end de andre.

Når man sammenligner sig med andre drenge, vil man altså opleve at det er forskelligt, hvilken størrelse ens penis har, ligesom det kan være meget forskelligt, hvor høj man er. Det kan være irriterende ikke at kunne kontrollere eller vide, hvordan man kommer til at se ud, men det er altså helt naturligt, at kroppen udvikler sig i forskelligt tempo.

Det kan meget vel være, at dine klassekammerater har startet deres udvikling lidt før dig, men du er først lige nået i puberteten, så din penis vokser meget mere endnu. Man siger faktisk, at væksten oftest er fuldendt ved 18-21 års alderen.

Ligesom din højde ikke er din voksenhøjde, så er størrelsen på penis heller ikke voksenstørrelsen. Kroppen vokser i ryk, og når puberteten og hermed de mandlige hormoner kommer i gang, så sker det også i ryk – man kan sige, at kroppen ind imellem spurter afsted og andre gange tager den med ro.

Jeg gætter på, at det ikke varer så længe før end din krop også tager en spurt både med højde og med størrelsen på penis.

Når nu de andre drenge driller dig, kunne det så være en mulighed, at sige til dem, at du ikke synes det er fedt, at de driller dig? Du kunne for eksempel sige: ”Hey, gider I ikke lade være med at sige sådan. Jeg synes faktisk ikke, at der er særlig fedt.” På den måde finder de ud af, hvordan du har det med det.

Det kan også være, at det vil være godt, at I fik undervisning af jeres lærer eller sundhedsplejersken, om pubertet og kroppens udvikling – det hjælper ofte til at kunne forstå forskellene.

Mon du har nogle gode venner, der ikke driller dig med størrelsen af din penis? For så kunne du jo snakke med en af dem om, hvordan du har det. Og hvis du oplever at blive drillet igen, kan din ven måske hjælpe dig med at sige noget til dem, der driller.

Hvis du har lyst til det, kan du eventuelt tale med sundhedsplejersken på din skole. Måske vil det være rart for dig, at snakke med en voksen, der kender alt til puberteten, og ved hvordan man som ung kan have det. Både hvis man føler sig anderledes end de andre og oplever at blive drillet.

Jeg håber at du kunne bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116 111.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.