Brev
Min penis er beskidt og lugter.
Hej.
Jeg er en dreng på 13
som er meget bekymret over min penis,
jeg har lige lært at trække forhudden tilbage, og det er jeg glad for. Men hver gang jeg trækker forhudden tilbage sidder der en hel masse Hvidt skidt. Jeg ved ikke hvordan jeg skal fjerne det!
I badet prøvet jeg men det gør ONDT når vandet rammer selv pik-hovedet… Er det noget dårligt? Eller er det normalt at det gør ondt i starten? Det er jo en meget tynd og følsom hud…
Men ikke kun det! Når jeg trækker den tilbage lugter den også!
Mit problem er jeg ved ikke hvordan jeg skal vaske min penis, og gøre den ren uden det gør ondt…
Det gør også ondt når jeg røre ved den,
Håber i kan hjælpe,
venlig hilsen
“Den 13 årige dreng”
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Der er mange drenge, der har lidt svært ved at finde ud af, hvordan de holder deres penis ren.
Det bedste er at bruge rent, lunkent vand uden sæbe, og evt. en blød vaskeklud. Det er vigtigt ikke at bruge sæbe, som man gør andre steder på kroppen, fordi huden er så følsom.
Læs evt. mere på www.sexlinien.dk. Det er en rigtig god hjemmeside.
Det bekymrer mig lidt, at du skriver det gør ondt når du rører ved den, og at du synes den lugter. Har det mon været sådan længe?
Følsomhed og kropslugte er almindeligt. Men du skal ikke føle det gør ondt, ved almindelig berøring.
Hvis det fortsætter vil jeg foreslå dig, at gå til lægen.
Lægen er vant til at tale med unge som dig, og kender til alle de problemer du måtte opleve. Både nu og i fremtiden.
Han/hun kan fortælle dig om alt er som det skal være. Og hjælpe dig, hvis du f.eks. har fået svamp (ligesom man kan få svamp i hovedbunden – også kaldet ”skæl”), eller en anden ufarlig lidelse.
Det er heldigvis let at kurere diverse sygdomme, men super vigtigt at man får det gjort.
Hvis du helst vil gå alene til lægen, så behøver du ikke fortælle det til dine forældre. Du kan selv ringe og bestille en tid, men husk på din penis er en lige så naturlig del af kroppen som alt andet – så måske er det en god ide at tale med dine forældre, så de kan støtte dig?
Jeg håber du finder en god løsning.
Mange hilsner BørneTelefonen