Min penis er beskidt og lugter.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Der er mange drenge, der har lidt svært ved at finde ud af, hvordan de holder deres penis ren.

Det bedste er at bruge rent, lunkent vand uden sæbe, og evt. en blød vaskeklud. Det er vigtigt ikke at bruge sæbe, som man gør andre steder på kroppen, fordi huden er så følsom.

Læs evt. mere på www.sexlinien.dk. Det er en rigtig god hjemmeside.

Det bekymrer mig lidt, at du skriver det gør ondt når du rører ved den, og at du synes den lugter. Har det mon været sådan længe?

Følsomhed og kropslugte er almindeligt. Men du skal ikke føle det gør ondt, ved almindelig berøring.

Hvis det fortsætter vil jeg foreslå dig, at gå til lægen.

Lægen er vant til at tale med unge som dig, og kender til alle de problemer du måtte opleve. Både nu og i fremtiden.

Han/hun kan fortælle dig om alt er som det skal være. Og hjælpe dig, hvis du f.eks. har fået svamp (ligesom man kan få svamp i hovedbunden – også kaldet ”skæl”), eller en anden ufarlig lidelse.

Det er heldigvis let at kurere diverse sygdomme, men super vigtigt at man får det gjort.

Hvis du helst vil gå alene til lægen, så behøver du ikke fortælle det til dine forældre. Du kan selv ringe og bestille en tid, men husk på din penis er en lige så naturlig del af kroppen som alt andet – så måske er det en god ide at tale med dine forældre, så de kan støtte dig?

Jeg håber du finder en god løsning.

Mange hilsner BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.