Brev
Min menstruation
Hej bb.
Jeg har skrevet ind mange gange før, og et problem er opstået som jeg først har fået øjnene for nu.
Jeg er 13 år og fik min menstruation den. 12 september 2016. Det vil sige næsten et år, men min menstruation har mærkelige tidspunkter at komme på? Altså der går tit over en måned før den kommer, har også prøvet hvor der næsten var 3 måneders mellemrum.
Da der var 3 månedernes mellemrum spiste jeg ikke noget hele dagen. Højest to rugbrødsmadder. Kan det måske have noget med det at gøre? Jeg har også lige været på en slags feriekoloni, hvor jeg heller ikke spiste noget de sidste dage. Hver gang jeg ikke har kunnet spise var det på grund af en dreng… hvor jeg var glad i tvivl om det var okay at være sammen med personen, og jeg er næsten 100% på at det er derfor. Men der fik jeg heller ikke min mens? Den har også været normal, altså min mens rutine. Den har ikke været her i lang tid igen og jeg er bekymret. Er det farligt og skal jeg opsøge læge?
Hilsen den bekymrede pige. Og undskyld hvis der er steder i ikke forstår.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære bekymrede pige.
Tak for dit brev - du forklarer rigtig fint, hvad du er bekymret for og hvad du tror, der kan hænge sammen med din manglende menstruation.
Det lader til, at det er noget, som du er bekymret for og har tænkt meget over. Det er bare så godt, at du er opmærksom. Hvis man bliver bekymret, er det altid godt at spørge, da bekymringen ellers kan vokse sig større og større. Nogle gange kan det også blive til ondt i maven.
Det er helt naturligt, at din menstruation stadig er uregelmæssig - dvs. at den nogle gange er forsinket eller ikke lige kommer. Men hvis den er væk i tre måneder, er det noget man skal være opmærksom på. Det er ikke farligt, men det kan hænge sammen med, hvordan man går og har det, og om man spiser sundt.
Du har nemlig fuldstændig ret, det kan sagtens hænge sammen med, at du ikke har spise så meget. Hvordan man spiser, kan nemt påvirke menstruationen. Så det er vigtigt, at man får nok mad. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, når man er forelsket. Både på den gode måde, hvor sommerfuglene flyver rundt i maven - og på den svære måde, hvor man er bekymret eller ked af det.
Måske kan du øve dig i, at du skal spise tre gange om dagen, også selvom du måske ikke lige har så meget appetit? Det kan også være flere, men mindre måltider?
Hvis din menstruation bliver ved at være væk, tror jeg det er en god idé, at du får din mors hjælp. Enten til at holde øje med, om alt er okay, eller til at finde ud af, om du måske skal en tur til lægen. Det beetyder ikke, at det er farlig eller at du er syg. Men lægen kan nogle gange sige nogle ting, som ikke engang BørneTelefonen eller andre voksne tænker på eller ved. Lægen kan også tage en snak med dig om menstruation og regelmæssighed.
Jeg ved, at der er mange der synes, at det er svært at tale med en voksen om. Men husk på, at din mor også har og har haft, menstruation. Så hun ved en masse om det. Jeg er sikker på, at hun kun bliver stolt over, at du er opmærksom og beder om hjælp, når du er i tvivl eller bekymret. Det er jo en måde, at passe på sig selv på. Ligesom, når du skriver herind. Det er bare så godt, at du gør det.
Jeg håber, at du har fået lidt ro på bekymringerne og har fået en idé om, hvad du måske kan gøre og tænke.
Alle de bedste tanker fra BørneTelefonen