Min menstruation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære bekymrede pige.

Tak for dit brev - du forklarer rigtig fint, hvad du er bekymret for og hvad du tror, der kan hænge sammen med din manglende menstruation.

Det lader til, at det er noget, som du er bekymret for og har tænkt meget over. Det er bare så godt, at du er opmærksom. Hvis man bliver bekymret, er det altid godt at spørge, da bekymringen ellers kan vokse sig større og større. Nogle gange kan det også blive til ondt i maven.

Det er helt naturligt, at din menstruation stadig er uregelmæssig - dvs. at den nogle gange er forsinket eller ikke lige kommer. Men hvis den er væk i tre måneder, er det noget man skal være opmærksom på. Det er ikke farligt, men det kan hænge sammen med, hvordan man går og har det, og om man spiser sundt.

Du har nemlig fuldstændig ret, det kan sagtens hænge sammen med, at du ikke har spise så meget. Hvordan man spiser, kan nemt påvirke menstruationen. Så det er vigtigt, at man får nok mad. Jeg ved, at det kan være rigtig svært, når man er forelsket. Både på den gode måde, hvor sommerfuglene flyver rundt i maven - og på den svære måde, hvor man er bekymret eller ked af det.

Måske kan du øve dig i, at du skal spise tre gange om dagen, også selvom du måske ikke lige har så meget appetit? Det kan også være flere, men mindre måltider?

Hvis din menstruation bliver ved at være væk, tror jeg det er en god idé, at du får din mors hjælp. Enten til at holde øje med, om alt er okay, eller til at finde ud af, om du måske skal en tur til lægen. Det beetyder ikke, at det er farlig eller at du er syg. Men lægen kan nogle gange sige nogle ting, som ikke engang BørneTelefonen eller andre voksne tænker på eller ved. Lægen kan også tage en snak med dig om menstruation og regelmæssighed.

Jeg ved, at der er mange der synes, at det er svært at tale med en voksen om. Men husk på, at din mor også har og har haft, menstruation. Så hun ved en masse om det. Jeg er sikker på, at hun kun bliver stolt over, at du er opmærksom og beder om hjælp, når du er i tvivl eller bekymret. Det er jo en måde, at passe på sig selv på. Ligesom, når du skriver herind. Det er bare så godt, at du gør det.

Jeg håber, at du har fået lidt ro på bekymringerne og har fået en idé om, hvad du måske kan gøre og tænke.

Alle de bedste tanker fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.