Brev
Min memstration er ikke kommet efter 2 måneder !
Hej BB.
Jeg fik min menstration 2 uger før sommerferien. Har haft den ca. 5 gange i think.. De to sidste gange var ikke så lange. Den sidste gang jeg havde det var kun 1 dag! Nu har jeg ikke haft det i omkring 2 måneder..
Er der noget galg? Det skal lige siges at jeg ikke har haft sex med nogen, så jeg er ikke gravid..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Tak for dit brev. Det er et godt spørgsmål, du stiller. Der er mange piger som har glæde af, at du har skrevet ind - for de har det på samme måde.
Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, at din menstruation kommer på forskellige tidspunkter. Men jeg kan i hvert fald fortælle dig, at det er helt normalt, at menstruationen kommer på lidt forskellige tidspunkter i starten. For nogle piger går op til et år, før menstruationen begynder at komme på samme tidspunkt hver måned. For andre piger begynder menstruationen hurtigt at komme på samme tid. Det er helt normalt.
Når man får menstruation er det hormoner i kroppen der styrer det, og det tager sin tid før hormonerne er helt på plads, så menstruationen kommer på samme tidspunkt hver måned. Det må man have tålmodighed med, og måske bare have bind med i tasken indtil menstruation er regelmæssig.   Måske vil det være rart for dig at snakke med nogen om, hvad der sker med kroppen lige nu? Måske har du også andre spørgsmål omkring menstruation - eller omkring noget andet med din krop og udvikling?Jeg tænker på, om du mon har nogen at tale med om menstruation og udvikling om? Det kan f.eks. være dine forældre, en søster, en kusine, sundhedsplejerske på skolen eller veninder? Hvis du gerne vil høre mere om menstruation, kan du måske få en lærer til at vise dig, hvor sundhedsplejersken holder til på skolen? På nogle skoler kommer sundhedsplejersken også ud i klasserne og fortæller om pubertet og det der sker i den periode. Sommetider er det en lærer, måske en biologi lærer som fortæller, ellers er det noget man kan spørge om...hvis det er en idé?
Måske vil det også være rart, hvis du f.eks. snakker med din mor om det og får hende til at hjælpe dig lidt med at holde styr på, hvornår du har menstruation? Ellers synes jeg, at det jo virker til, at du selv har styr på hvornår den kommer og det er rigtig godt.Du er også meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 og snakke lidt mere om det. Jeg kan i hvert fald godt forstå, at du er nysgerrig på, hvad der sker med din krop – og jeg synes, det er godt, du er opmærksom på, hvad der sker.De bedste hilsner, BørneTelefonen