min mave knorer hele tiden?

jeg er en pige på fjorten og jeg har et problem! -min mave knorer hele tiden ogs’ selv når at jeg ikke er sulten syntes faktisk det er ret -PINLIG- nu spørger jeg bare direkte er der noget man kan gøre så’n at den ikke knorer mere?

ps. det skal lige siges at jeg spiser så meget at jeg brækker mig hver gang jeg spiser, -er ikke over vægtig er faktisk for tynd, jeg er 164 og vejer 50, lægen siger at jeg er for tynd. håber at i kan hjælpe mig -har tænkt på rigtig mange selvmords tanker, fordi at jeg er så træt af de smærter jeg har

knus pigen der virkelig har brug for hjælp!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du føler du har brug for hjælp.

Du skriver, at din mave knurrer hele tiden selvom du ikke føler dig sulten. Du fortæller også, at du brækker dig hver gang du har spist og har smerter. Jeg tænker, at problemerne med din mave godt kunne tyde på at du har en spiseforstyrrelse. En mave der knurrer hele tiden er en mave der er sulten. Hvis du brækker dig hver gang du har spist mangler din krop jo den næring der er i maden fordi den ikke når at komme ned i maven.  Jeg synes, at det er godt at du har snakket med lægen, og jeg tænker, at det nok kunne være en god idé hvis du taler med ham igen, for at få hjælp af ham. Hvis du ikke vil tale med ham igen, er der også en sundhedsplejerske på alle skoler, som også kan være gode at tale med om den slags.
Du skriver også at du har selvmordstanker på grund af smerterne. Jeg går ud fra, at det er din mave der gør ondt? Er det mon rigtigt forstået?  Det gør mig bekymret for dig at du har selvmordstanker, og det får mig også til at tænke på, om der er andre problemer i dit liv som var der før alt det med dine spiseproblemer startede? Nogle gange kan et spiseproblem godt komme fordi der er andre ting i livet som er svært.

Jeg tænker, at det gør det endnu mere vigtigt, at du beder om hjælp. Hvor mon dine forældre er henne i alt dette? Ved de mon godt hvordan du går og har det? Jeg tænker også, at det kunne være rigtig godt, hvis de kunne støtte dig i at komme til lægen og at de ved, hvordan du har det, så de kan være med til at hjælpe dig.

Men hvis du synes, at det er svært at snakke med dem kan det være, at du kender en anden voksen du kan betro dig til?
 Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111,  hvis du gerne lige vil snakke med en rådgiver om det før du går videre og snakker med dine forældre og lægen/ sundhedsplejersken.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.