Brev
Min krop
Kære Børne brevkasse.
Jeg er en pige på 11 år, som gerne vil have større bryster. Jeg har søgt på internettet, men har ikke fundet noget særligt.
Der er nogen der siger at man skal spise/drikke noget særligt for at få større naturlige bryster.
Håber i kan hjælpe :/
kh
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Der er mange piger på din alder, som godt kunne tænke sig, at deres krop udviklede sig lidt hurtigere end den gør. Kroppen udvikler sig stille og roligt fra barn til ung i gennem teenageårene (13-19 år), nogen kommer i puberteten lidt før andre og nogen lidt senere end andre. Men du vil også så småt begynde at udvikle bryster. Nogen mærker lidt ømhed omkring brystet, og det er et tegn på, at man er på vej i puberteten. Det tager jo nogle år før brysterne er færdigudviklede. Dine bryster – og din krop i øvrigt – kan være under udvikling indtil du er i starten af 20’erne.
Der er ikke noget særligt du kan spise eller drikke for at få større naturlige bryster, men de skal nok komme helt af sig selv i takt med at du vokser og bliver ældre.
Hvis du har brug for at vide mere om kroppens udvikling, kan du evt. låne bøger om pubertet og kroppens udvikling på biblioteket. Du kan måske læse dem sammen med din mor, eller tale med hende om udvikling og pubertet. Så kan hun være med til at forklare dig om kroppens udvikling, og måske kan hun også fortælle dig, hvornår hun selv begyndte at få bryster osv. Den slags kan godt være arveligt.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen