Brev
Min krop
Hejsa 🙂
Jeg har dette lille problem med at mine bryster er meget små. Jeg er snart 15 år og bruger stadig en A størrelse. Alle andre i min klasse bruger C eller D og en enkel der faktisk bruger E. Jeg føler mig lille og som en dreng. En fra en anden klasser plejer at sige:
Alle piger har meloner… bortset fra dig som har appelsiner.. Det gør mig meget ked af det og han høre ikke efter når jeg siger det. Jeg ved godt at brysterne vokser i længere tid men jeg er rigtig træt af det. Til min Blåmandag gik jeg sammen med nogle veninder som skulle prøve BHér og jeg blev nød til at gå i den anden ende af butikken da jeg syndtes det var rigtig pinligt.
Jeg ser nogenlunde ( pæn ) ud men drengene kalder mig også for en dreng.. Har i et råd til mig?
Hilsen Den lille drengepige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev, hvor du fortaeller, at du er flov over dine bryster, som du synes er for små.
Til at starte med får jeg lyst til at fortælle dig, at det problem, du beskriver, er meget naturligt i din alder. Din krop er endnu ikke færdigudviklet - hvilket du i brevet også nævner. Det er sådan, at din krop, når den udvikler sig, gerne vokser i ryk. Dette vil du nok bemærke de kommende par år...Nogle piger får store bryster, andre får små - og andre midt i mellem. Nogle er tidligt på den, andre senere. Det er helt normalt. Men jeg kan godt forstå, at det er surt at føle, at man er den eneste - og det er du i øvrigt overhovedet ikke. Der er rigtig mange andre piger, som har det som dig - måske vil du også have glæde af at læse nogle af de andre breve og svar her i BørneBrevkassen, der handler om det samme..? For nogle kan det give trøst og håb at vide, at man ikke er den eneste...
Desuden så er det ikke alle drenge, der finder store bryster attraktive - nogle kan bedre lide dem mindre. Så man kan altså sige, at der er bryster til enhver smag - heldigvis.
Nogle piger har gode erfaringer med brug af push-up bh'er. De kan give noget ekstra fylde, måske det kunne være noget du kunne prøve..?
Til sidst vil jeg sige, at det ikke er i orden, at drengene kalder dig for en dreng, når det gør dig ked af det. Mon du har mod på at fortælle en god lærer dette, så der kan blive taget hånd om det..?
Jeg får også lyst til at fortælle dig, at din sundhedsplejerske på din skole er vant til at besvare spørgsmål omkring bryster m.m. Så du har altid mulighed for at hive fat i hende til en snak. Hun har som regel en fast træffetid på skolen, hvor man kan få en aftale. Måske kan du spørge på kontoret, hvornår hun kommer næste gang?
Skulle du sidde tilbage med følelsen af at have ubesvarede spørgsmål, så må du meget gerne skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 - det er anonymt og gratis!
Varme hilsner fra BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.