Min krop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev, hvor du fortaeller, at du er flov over dine bryster, som du synes er for små.
Til at starte med får jeg lyst til at fortælle dig, at det problem, du beskriver, er meget naturligt i din alder. Din krop er endnu ikke færdigudviklet - hvilket du i brevet også nævner. Det er sådan, at din krop, når den udvikler sig, gerne vokser i ryk. Dette vil du nok bemærke de kommende par år...Nogle piger får store bryster, andre får små - og andre midt i mellem. Nogle er tidligt på den, andre senere. Det er helt normalt. Men jeg kan godt forstå, at det er surt at føle, at man er den eneste - og det er du i øvrigt overhovedet ikke. Der er rigtig mange andre piger, som har det som dig - måske vil du også have glæde af at læse nogle af de andre breve og svar her i BørneBrevkassen, der handler om det samme..? For nogle kan det give trøst og håb at vide, at man ikke er den eneste...

Desuden så er det ikke alle drenge, der finder store bryster attraktive - nogle kan bedre lide dem mindre. Så man kan altså sige, at der er bryster til enhver smag - heldigvis.

Nogle piger har gode erfaringer med brug af push-up bh'er. De kan give noget ekstra fylde, måske det kunne være noget du kunne prøve..?

Til sidst vil jeg sige, at det ikke er i orden, at drengene kalder dig for en dreng, når det gør dig ked af det. Mon du har mod på at fortælle en god lærer dette, så der kan blive taget hånd om det..?

Jeg får også lyst til at fortælle dig, at din sundhedsplejerske på din skole er vant til at besvare spørgsmål omkring bryster m.m. Så du har altid mulighed for at hive fat i hende til en snak. Hun har som regel en fast træffetid på skolen, hvor man kan få en aftale. Måske kan du spørge på kontoret, hvornår hun kommer næste gang?

Skulle du sidde tilbage med følelsen af at have ubesvarede spørgsmål, så må du meget gerne skrive igen, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 - det er anonymt og gratis!

Varme hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.