Min krop

Hej jeg er 14 snart 15 årig pige.

Jeg har ikke fået min menstruation endnu og har haft udflåd i snart 2,5 år jeg har hørt at man for det op til 6 måneder inden sin menstration.
Alle pigerne i min klasse og parallel klasse har fået det og de fleste fra trinet under mig har også fået det.
jeg er ca 1 år ældre end dem fra min klasse og er ret bange for at jeg ikke for det…

Har endeligt haft det helt fint med det men det begynder at fylde meget for mig at jeg værken har fået mens eller bryster endnu, altså jeg kan godt mærke der sker noget men føler bare aldrig de bliver større..
Jeg vil bare gerne spørge om hjælp fordi at jeg er begyndt ikke at vil bade mine klassekammerater mere, og føler mig ikke rigtig til pas når vi skal klæde om..
Fordi jeg er ret usikker og pinlig over min krop😓

håber i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver , for jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig og vi taler med mange, der oplever at kroppens udvikling gør dem usikre og forvirrede.

Vi taler også med mange unge, som føler, at det er svært at være senere eller tidligere udviklet end de fleste. Der er nogle, der synes, at det er en hjælp at gå i løse skjorter eller toppe med lidt fyld i -eller helt andre ting. Kan du komme i tanker om noget, der virker for dig? Noget der kunne hjælpe dig i badesituationen?

Heldigvis har mange piger og kvinder opdaget, at det er befriende at tænke godt om sin krop, som den er. Derfor er mange nu begyndt at lægge billeder på nettet af deres krop, som den ser ud. Og på den måde vise, at de ikke længere vil skamme sig over den krop, de har.

Det er forskelligt, hvornår man får sin første menstruation, og hvornår den bliver regelmæssigt. De fleste piger er mellem 10-14 år, når den første menstruation kommer. Nogen kan være yngre eller ældre. Det kan føles svært at være den første eller den sidste i klassen, der får menstruation. Du skriver, at du er næsten 15 år, hvilket slet ikke er bekymrende rent sundhedsmæssigt/udviklingsmæssigt. Der er nogle ting som kan være afgørende for hvornår man får menstruation:  Har du talt med din mor om hvornår hun fik menstruation ? Det kan nemlig godt være arveligt, når man hører til den gruppe som får sen menstruation.
Spiser du normalt, er normalvægtig ? Anoreksi kan nemlig også være en grund til senere udvikling.
Dyrker du meget sport? Hvis man f.eks træner meget , kan man godt opleve at menstruationen udebliver.

Hvis man nærmere sig 16 år og menstruation stadig ikke er kommet, kan det være en god ide at opsøge lægen, som kan undersøge om man mangler nogle hormoner eller at man har lavt stofskifte.

Hvis du stadig er i tvivl om noget med din krop og din udvikling, kan du fx tage en snak med sundhedsplejersken på din skole. Hun/han ved rigtig meget om kroppens udvikling. Det er også altid muligt at kontakte din læge, hvis noget bekymrer dig. Lægen vil kunne fortælle dig, om alt er, som det skal være.

Til slut kan jeg fortælle dig, at når den første menstruation er på vej, kan nogle piger mærke små niv fra underlivet helt nede omkring trussekanten og ned efter. Nogle piger har også smerter i nederste del af ryggen. Andre mærker stort set ikke noget.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og husk at du er altid meget velkommen til at kontakte os igen.
Ønsker dig alt det bedste og jeg er helt sikker på, at du er en vidunderlig pige, som er ligesom du skal være.

De allerbedste hilsner fra

BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.