Min krop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A på 12 år

Tak for dit brev. Det er helt i orden, at du som mange andre piger og drenge, stiller spørgsmål omkring din krops udvikling. Det er helt naturligt, at man er optaget af hvordan kroppen udvikler sig og ser ud i puberteten, og om ens egen krop ligner de andres.

Kroppe - og dermed bryster og maver – kan se meget forskellige ud, og udvikle sig meget forskelligt. Nogle piger udvikler tidligere bryster end andre. Nogle får større eller mindre bryster end andre. På samme måde, kan maver se forskellige ud. Nogle er flade mens andres er mere runde, eller med en lille top, så man kan synes, at det ligner en ølmave. Formen på ens mave kan sagtens forandre sig i løbet af den udvikling man gennemgår, og efterhånden som man udvikler sig, ligesom din mor siger. På samme måde  forandrer formen og størrelsen på brysterne sig. Faktisk forandrer hele kroppen sig – arme og ben bliver længere, man bliver højere og får flere former gennem hele puberteten. Alle menneskers kroppe er forskellige fra hinanden, og man lægger mærke til forskellige ting ved sin egen krop, som man synes skiller sig ud fra de fleste andres kroppe. Sådan vil det også være, når din krop er færdigudviklet. Det er helt naturligt. Hvis du spørger dine veninder, vil de helt sikkert også kunne nævne områder på deres krop, som de synes udvikler sig for langsomt, for hurtigt, eller som ser anderledes ud end på jer andre.

Lige nu, og i de næste år, er du, og dine veninder, i en alder, hvor jeres kroppe vil udvikle sig meget, og der vil ske store forandringer med dem. Det er meget forskelligt hvor hurtigt eller langsomt denne udvikling sker, og der er ikke noget rigtigt eller forkert ved nogen af delene. Selv om du ikke synes det ser ud som om, at din krop ikke udvikler sig, kan du være helt sikker på, at den gør det. Din udvikling sker måske bare i et andet tempo end de andre pigers i klassen. Så udvikler du dig måske hurtigere på andre områder. Det kan fx være, at du hurtigere bliver mere moden på det mentale område, dvs. den måde du tænker og handler på. Det kan også være, at din krop pludselig tager et stort ’spring’ og udvikler sig rigtig meget på kort tid. Men uanset hvor hurtigt eller langsomt du synes, din udvikling går, så kan du være helt sikker på, at din krop nok skal udvikle sig, som den skal.

Måden du udvikler dig på, kan også være noget, du har arvet fra dine forældre. Du kan måske snakke med din mor om, hun også følte, at hun udviklede sig senere end de andre, og hvordan hun havde det med det?

Det er vigtigt for mig at sige til dig, at selv om dine veninder er begyndt at få bryster, er det ikke ensbetydende med, at de er færdigudviklede. Som jeg skrev tidligere, vil I blive ved med at udvikle jer i mange år – både fysisk og mentalt. Faktisk er man først færdigudviklet når man er 20-25 år!

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at grunden til at du er blevet optaget af, at dine bryster ikke udvikler sig ligeså hurtigt, som dine veninders, måske kan hænge sammen med, at de gør dig opmærksom på forskellen i jeres udvikling, når de spørger dig, om det ikke er irriterende, at have så små bryster? Man kan sige, at de ved at sige det, kan få dig til at føle dig ’forkert’, eller blive fokuseret på, at din krop udvikler sig i et andet tempo end deres. Hvis de ikke sagde noget om det, ville du måske heller ikke selv lægge mærke til det. Kan du mon følge mig i det?

Jeg tænker, at du måske kan snakke med dine veninder om, at det er irriterende for dig, at de spørger til dine brysters udvikling, da det ikke er noget du kan gøre noget ved. Du kan måske også fortælle dem, at alle mennesker udvikler sig forskelligt, og at man ikke kan fremskynde sin udvikling, selvom man måske gerne ville.

Endelig tænker jeg, at det kunne være lærerigt, hvis du foreslog din lærer, at I kunne have et tema om kroppens udvikling i klassen. På den måde ville dine veninder også få mere at vide om, hvad der sker med kroppen, og hvordan man udvikler sig i puberteten. På nogle skoler er det sundhedsplejersken, der kommer ud i klasserne og snakker om pubertet.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.