Brev
Min kønsdel for neden!!
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 og jeg har lagt mærke til at min tissekone ser meget anderledes ud forhold til de andrer piger i min klasse.
Min tissekone har foldet sig sådan ud som en blomst for neden så den hænger (agtigt) og de andres er helt stramme hvor i man ikke kan se deres!!!
Så jeg ved ikke om der er noget galt med min eller om det bare er helt normalt??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Tissekoner er forskellige fra hinanden. Ligesom kroppe er forskellige fra hinanden. Vi ligner hinanden på mange måder - og så er vi alligevel forskellige fra hinanden.
I de år, hvor vi udvikler os fra at være børn til at blive voksne, sker der virkeligt mange ting med os, fysisk og mentalt. Dén udvikling er forskellig fra person til person og tempoet, vi udvikler os i, er også forskelligt. Det er muligt, at din krop er lidt længere fremme i udviklingen lige nu - og det vil måske ændre sig om nogen tid, hvor nogle andre piger udvikler sig hurtigere end dig på nogle andre områder.
Når du læser brevene i Brevkassen, ser du, at vi sammenligner os med andre på alle mulige områder. Piger gør det. Drenge gør det. Alle mennesker gør det. Vi sammenligner os med hinanden med hensyn til bryster og kønsbehåring og menstruation og andre ting. Drenge sammenligner sig med hinanden på de områder, som er særlige for drenge. Det er helt almindeligt.
Måske er det især kønbslæberne, du har lagt mærke til er forskelllge - det er  i hvert fald ofte dem, som er mere tydelige at se . Du kan overveje at tjekke http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/koenslaeber.aspx   og læse lidt mere om det, dér kan du finde mange oplysninger om kroppens udvikling. Husk at I er i udvikling, og vi udvikler os forskelligt og de forandringer bliver vi vi egentlig ved at have gennem livet. Lige i puberteten sker der rigtig mange store forandringer på vejen fra barn, ung og voksen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen