MIN FORFÆRDELIGE KROP

Kære BB
-Er en pige på 15 år.- For Ca. 2 år siden elskede jeg at tage på stranden og i svømmehallen. MEN, det skulle ikke vare evigt. Stille og rolig begyndte jeg at få små og irriterende bumser på ryg, nakke, og på brystet. Det har jeg haft i Ca. 1 år nu, og jeg hader dem!! jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og jeg synes det er alt for pinligt at sige det til mine forældre eller veninder.

Hver gang jeg er i bad vasker jeg det med sæbe men synes overhovedet ikke det hjælper. Jeg har købt produkter og creme men intet hjælper. I en periode begyndte det at gå væk, og jeg var lettet… men så kom det igen.

I vinters var det ikke rigtig noget problem for der kunne jeg jo skjule det med alt tøjet, men nu er det ved at blive sommer og jeg kan jo ikke gemme mig for evigt! Folk spørger også om jeg er syg eller om jeg ikke har det varmt med alt det tøj og hvorfor jeg ikke tager det af. Jeg synes også det er pinligt at gå til lægen, det har jeg virkelig ikke lyst til, har i det hele SLET ikke lyst til at vise det!!

-Håber virkelig i kan hjælpe for holder det snart ikke ud mere, min selvtillid bliver mindre og mindre!! -HJÆLP-
Kærlig Hilsen S.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S
Tak for dit brev- det lyder rigtig ubehageligt for dig, at du er så generet af bumser på ryggen, at det afholder dig fra at gøre ting, som du ellers ville have lyst til.

Jeg kan forstå på dig, at du synes, det er for pinligt at tale med dine forældre/  veninder om. Umiddelbart, så tænker jeg, at det ellers ville have været oplagt at søge råd hos dem, men det dur selvfølgelig ikke, hvis ikke du har mod på det.

Måske vil det være lettere for dig at søge mere professionel hjælp - fx. hos lægen? Han eller hun har jo til opgave at hjælpe deres patienter, så det vil ikke være noget, som de opfatter som pinligt at tale om.

På apoteket kan man få midler til behandling af let acne, som man ikke behøver at få en recept fra lægen for at købe. Hvis ikke de virker inden for 6- 8 uger, så tænker jeg, at næste skridt skal være at søge læge. Der findes nemlig også andre og lidt skrappere midler, som man kun kan købe, hvis lægen vurderer, at det er nødvendigt.

Man kan efterhånden bestille tid online hos de fleste læger, så måske kunne du prøve det? Så ved lægen, hvad I skal tale om, og det gør det sommetider lettere at få startet en konsultation på den måde...

Sollys og frisk tør luft kan faktisk godt have en god effekt på bumser, så hvis du har mulighed for af og til at få lidt sol, så vil det sikkert være godt. - Hvis du ikke har lyst til at gøre det sammen med andre, kan du måske finde tidspunkter her i ferien, hvor du er alene og hvor det kan lade sig gøre. (Pas på med at overdrive solbadning, så du undgår at blive skoldet.)-

Mange hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.