Brev
Min familie bliver tyk
Jeg går rimelig meget op i min egen krop. Men noget jeg går endnu højere op i, er min families kroppe.
Vi spiser alt for meget usundt herhjemme.
Vores 3 hovedmåltider, morgenmad, frokost og aftensmad, er sunde nok, til at vi ikke ville blive meget tykke. Men det vi spiser efter/før er simpelthen ikke sundt nok.
Jeg ved at man ikke tager skade af nogle søde mellemmåltider. Men i den mængde, som vores dessert er i, vil vi blive tykke hurtigt. Jeg har en far(55 år), mor(51 år), 2 storebrødre (17og19).
Vores størrelser som vi har nu er gode nok. Men hvis vi bliver ved på denne måde, er vi ikke på samme størrelse.
Jeg tør ikke sige til mine forældre at vi burde ændre vores spisevaner. Men er bange for at min familie ville få lavt selvværd, hvis den blev for tyk.
Jeg taler ikke med nogen om det, og det er ikke rigtig nogen mulighed, heller.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Det er nogle rigtig fine tanker, du har gjort dig omkring dine og din families madvaner.
Jeg synes faktisk godt, at du kan snakke med din familie om det. Du behøver ikke sige, at du tænker, at de får dårligt selvværd, hvis de bliver for tykke. Du kan måske vende den lidt om og sige, at du har tænkt over jeres madvaner.
Jeg tænker, at du kan tage udgangspunkt i de ting, som du har skrevet i dit brev. Fortæl dem, at du synes jeres tre hovedmåltider er fornuftige, men at du synes, at I spiser for usundt udover de tre måltider. Du kan selvfølgelig ikke tvinge din familie til at ændre deres madvaner, men du kan få dem til at tænke over dem.
Hvis I får en god snak I jeres familie, så kan det være I, i fællesskab kan ændre jeres spisevaner. Det er tit nemmere at ændre på noget, når man er sammen om at gøre det. I kan f.eks. snakke om, at det kun er weekenden, der skal være dessert. Det kunne i hvert fald være en start.
Hvis din familie ikke rigtig går med til det, så kan du forsøge at vise dem, at det ikke er umuligt at ændre sine madvaner. Det kan du gøre ved ikke at spise alt det usunde, der kommer mellem jeres hovedmåltider. Det betyder ikke, at du aldrig skal spise usundt, men at du viser dem, at man sagtens kan skære ned på de søde sager.
En anden ting, som du kan gøre, det er at søge på nettet efter sunde snacks. Det findes mange opskrifter på sunde snacks. Hvis du finder nogle gode opskrifter, som du synes kunne være spændende at lave, så prøv at kast dig ud i det. Måske sammen med din mor? Det kan også være rigtig hyggeligt at stå i køkkenet med sin mor eller et andet familiemedlem.
De sunde snacks vil hjælpe på din families sukkertrang. (Hvis det er sukker, I spiser meget af) Det er også en måde at vise dem, at der findes sunde, lækre alternativer til alt det usunde.
Du skriver, at jeres størrelser er gode nok, som de er nu. Men at du er bange for at fedme og lavt selvværd, skal ramme din familie. Måske kan tanker om at være slank og selvsikker også komme til at fylde for meget i familiens liv. Det handler om at finde en god balance, hvor alle føler sig tilpas.
Jeg håber, at mit svar giver dig nogle ideer og tanker, du kan bruge.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.