Brev
Min Fætter Driller Mig Med Pubertet
Kære Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 11 år og har brug får et råd. Jeg har altid været den mindste i min familie (Hvilket mine fætre og kusiner driller mig med for sjov) men nu hvor jeg er begyndt at komme i pubertetten, er min fætter på 16 meget opmærksom på min krop. Han har flere gange taget mig på mine bryster, hvilke jeg synes er meget ubehageligt. Han har også mens jeg var i bad stået næsten helt op ad vinduet og ringede til en dreng fra min klasse. Han spurgte om jeg spillede lækker og smart over for dem. Han har også gjort andre ting men ikke så slemme som dem jeg har fortalt om. Jeg har snakket med min mor om det og min far og de har snakket med ham. Men jeg er ikke sikker på han stopper, hvad skal jeg gøre?
Håber i kan hjælpe mig! 🙂
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Først og fremmest synes jeg, at det er virkelig modigt af dig, at du fortæller det til dine forældre, så de kan tale med din fætter. Det er nemlig slet ikke okay, at han er så fokuseret på din krop – og også meget upassende. Måske vil det have en større virkning, hvis du selv siger, at han skal stoppe, selvom jeg godt forstår, at det kan være svært at konfrontere ham direkte. Hvis han ikke stopper, tænker jeg, at du måske kan få dine forældre til at tale med hans forældre? Det kan være, at de kan få ham til at forstå, at det er alvor og at han skal stoppe med det samme. Din krop er kun din, og han virker som om, at han har svært ved at forstå grænser.
Derudover tænker jeg, at du skal prøve at ignorere hans kommentarer, så meget du kan. Selvom det er svært.
Men på den måde bliver det mindre interessant for ham at drille dig. Det er nemlig altid sjovere at drille, hvis man får en reaktion og får man ikke det, kan det hurtigt blive kedeligt.
Tager han på dig igen eller forsøger at se dig gå i bad eller lignende skal du selvfølgelig ikke ignorere det, men slå ned på det med det samme. Der må du endelig ikke tøve med at tage fat i dine forældre igen eller hans forældre for det må ikke ske!
Jeg håber, at du snart kan få sat lidt skik på den fætter!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen