Min dumme krop :i

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 15
Tak for dit brev. Det du ser i dine underbukser, tænker jeg, er det, man kalder udflåd. Udflåd er som regel hvidt og lugtfrit og fuldkommen harmløst. Men jeg kan ikke fortælle dig, om det er noget, der skal gøres noget ved eller om det skal behandles.

Du skriver, at du ikke tør sige det til din mor, og sådan tænker rigtig mange unge mennesker. Jeg tænker, det er ret så ærgerligt, for det er min oplevelse, at når man endelig får fortalt en voksen om sine bekymringer, så bliver man ofte lettet. Tanken om, at skulle tale om private spørgsmål, kan være skræmmende, men ofte vil de voksne føle glæde over, at den unge viser tillid til, at de kan og vil hjælpe.

Så derfor synes jeg, du skal se om ikke du kan finde modet til at fortælle din mor, sundhedsplejersken på din skole eller en anden voksen, at du er urolig over, hvad det er, du kan se i dine underbukser og få det tjekket. De vil nok kunne fortælle dig, om det er ok, og hvad du kan og skal gøre.

Jeg tænker, du også er nødt til at spørge en voksen om de unøjagtigheder, du finder ved din krop. Det er altså ret almindeligt at pigerns ene bryst er større end det andet og mig bekendt er det ikke altid at det forsvinder i 20 års alderen...

 Måske kan din mor, sundhedsplejersken, en anden voksen eller din læge, give dig et mere tydeligt svar på dine spørgsmål. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx på børnetelefonen.

Kh BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.