Brev
Mig
Hej BB
jeg er en pige på 10 år. Det er fordi. At nogle gange så mærker jeg såden en underlig følelse i den der nede. Jeg begynder at tænke på klamme ting som sex og såden nogle klamme ting:( jeg bliver helt rød i hovedet. Jeg vil virkelig gerne stoppe med det. Er det edenlig normalt i min alder? Jeg føler mig så underlig og dum?
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 10
Tak for dit brev til brevkassen. Jeg vil skynde mig at fortælle, at det du oplever er helt normalt. Når man er 10 år som dig kan sådan noget som sex godt være rigtig pinligt at tale om og jeg gætter på, det er derfor du bliver rød i hoved – det er mega sejt af dig, at du har skrevet herind selv om du måske syntes det er lidt pinligt.
Selvom det er helt normalt det, du mærker dernede, bliver jeg nysgerrig på, hvorfor du synes, at det er klamt at tænke på sex? Når man får den følelse dernede, så er det helt naturligt at tænke på sådan noget som sex og andre ting. Alle unge og voksne tænker på sex en gang i mellem – det er helt normalt. Det betyder nødvendigvis ikke, at man er klar til at have sex endnu. Jeg tænker, at det vil ændre sig når du bliver lidt ældre – så du ikke længer synes det er klamt.
Du skriver i dit brev, at du gerne vil stoppe med det, men det er ikke helt klart for mig, hvad det er du gerne vil stoppe med? At tænke på sex eller stoppe med at få følelsen dernede? Eller måske stoppe med at tænke det er klamt? Der er også nogle som rør ved sig selv dernede når de mærker den følelse, er det noget du har prøvet? Og er det i så fald det du gerne vil stoppe med?
Jeg håber mit svar til dig giver dig et billede af, at det er helt normalt det du oplever og, at det på ingen måder er klamt at tænke som du gør. Jeg håber derfor på, at du i stedet for, at føle det er underligt og dumt, at du tænker, at det er helt normalt – for det er det! Måske du i stedet for at tænke det er klamt kan overveje at prøve at nyde den følelse du mærker dernede, for jeg gætter på det er en rar følelse du mærker?
Hvis du har brug for at tale mere om det er du velkommen til at skrive til brevkassen igen eller ringe sms eller chatte til børnetelefonen på 116111
Mange hilsner Børnetelefonen