Brev
Menustruation
Hej brevkassen.
Jeg har nu haft menustruation i 3 år.
Jeg bliver nødt til at bruge 2 bind og jeg skifter bind hver 3 time, fordi jeg taber mega meget blod igennem mine 6 dage.
Det er virkelig irriterernde, især når jeg skal i skole.
Håber i kan hjælpe.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor er det godt du skriver herind til os med dit problem. Når du beskriver, at du bruger to bind ad gangen, kan jeg godt forstå du føler det er irriterende.
Det får mig til at spekulerer på, hvad det er for nogle bind du bruger. Fordi der er meget stor forskel på, hvor meget blod et bind kan opsuge. På bindpakkerne er der nogle billeder af dråber, dråberne er enten farvet eller uden farve-”fyld”. Jo flere dråber der er farvet, jo kraftigere suger bindet.
Måske ved du allerede det i forvejen, men alligevel tænker jeg det kan være en ide for dig, at skifte bindprodukt som en mulighed. Ved du at nogle bind har nogle små sidestykker, de kaldes vinger? De er med tape ligesom bindet og du kan ligesom folde vingerne på bindet om på bagsiden af dine trusser. Ved at bruge bind med vinger, kan du ofte sikre dig imod at der kommer blod ved siden af bindet.
Der er også forskel på længden af de forskellige bind, og det kan måske også have betydning for hvor gode du føler de er. Er det en ide for dig, at du og din mor tager en indkøbstur og køber nogle forskellige typer, så du kan prøve dig lidt frem, hvad tænker du om den ide?
Du beskriver, hvordan du bløder mega meget blod. Det er sådan at menstruationsblodet er meget rødt, og derfor farver det meget kraftigt. Selv om du føler det, som om du bløder meget store mængder, er det ikke mere end ½-1½ dl i alt i løbet af de seks dage du bløder.
Jeg tænker på, om du har talt med eksempelvis din skoles sundhedsplejerske om, at du oplever det som at du bløder mega meget?
Hvis du bløder kraftigt, er det nemlig sådan at du måske kan have jernunderskud. Det er absolut ikke noget der er alvorligt, men netop fordi du også endnu vokser og udvikler dig, kan det være en ide at tale om det med sundhedsplejersken. Det kan være du også kan få nogle tips og gode råd i forhold til bind og menstruation generelt, hvis du taler med sundhedsplejersken på skolen.
Håber du finder frem til nogen bind der er gode for dig, og gør det lettere for dig at havde din menstruation uden for store gener? Måske har du brug for lige at tale om det med en rådgiver, hvis du har det, er du velkommen til ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange Kærlige hilsner
BørneTelefonen