Brev
Menstruationssmerter
Hej BK!
Jeg er en pige på 14 år som har haft sin mens siden 6 januar 2015.
Jeg døjer virkelig meget med smerter og jeg har været til lægen med det. Har du nogle tips til hvordan man kan lindre smerterne uden at spise panodiler 24/7
Mange hilsner A.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan virkelig godt forstå, at du ønsker at lindre dine smerter i forbindelse med menstruation. Din læge kan muligvis give dig andre råd imod dine smerter, når han eller hun hører, at du gerne vil være fri for at tage Panodiler eller andet smertestillende. Måske har din mor eller andre piger eller kvinder, som du kender, også nogle idéer, som du kan prøve af? Menstruationer er en fælles ting for alle vi piger og kvinder og der findes næsten lige så mange tips og gode råd i forhold til menstruationssmerter, som der findes piger og kvinder. Hvad der virker for den ene, virker måske anderledes for den anden. Derfor foreslår jeg, at du taler med din mor eller en anden voksen, som du har tillid til, om hvilke af rådene, du skal prøve af. Jeg vil gerne give dig nogle idéer men som sagt, kan jeg ikke vide, hvad der virker godt for lige præcis din krop.
Jeg foreslår, at du gør ting, som får dig til at føle dig godt tilpas, så din opmærksomhed på dine smerter kan blive lidt fortrængt af gode ting, som gør dig glad. Vær sammen med dine venner. Brug tid på din yndlingshobby. Spis fornuftigt. Drik masser af vand. Få nok søvn. Hold dig fysisk aktiv. Gå en tur eller tag en cykeltur. Dine muskler bliver aktiveret ved fysisk aktivitet og det kan lindre dine smerter. Varme udvider blodkarrene og får dig til at slappe af. Varme drikke kan varme dig indefra. Et varmt bad eller en varmedunk på din mave kan varme dig udefra og hjælpe med at lindre smerterne.
Jeg håber, mine idéer kan hjælpe dig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen