Brev
Menstruation udebliver
Hej. Jeg er en pige på fjorten år, der går inde med et problem.. eller nærmere et spørgsmål.
Jeg fik min menstruation første gang få uger inden min 13-års fødselsdag. Det næste års tid gik det fint. Den var lidt uregelmæssig med nogle dage, men ellers var der intet. Så her i starten af 2012 fik jeg en knæskade – jeg dyrker og dyrkede utrolig meget sport. Jeg endte derfor med en pause på 2 måneder, da jeg kom til at starte for tidligt ud. I perioden på de 2 måneder begyndte jeg at spise utrolig meget. Mere end jeg normalt gjorde. Jeg tog derefter et par kilo på, som jeg var fast besluttet på at komme af med. Jeg vidste bare ikke hvornår.
De to måneder gik, og jeg kom igen i gang med mit sport, og jeg begyndte at spise normalt igen. Der gik et par uger, og så var der sommerferie. Der havde jeg mulighed for at smide de kilo, der var kommet – hvilket jeg også gjorde. Og lidt til. Min kost har derfor svinget enormt meget de sidste par måneder.
Siden jeg fik den knæskade, har jeg ikke haft min menstruation. Og det er vel omkring 6 måneder siden nu? Jeg er ved at blive godt nervøs. I starten var jeg sikker på, at det var pga. min svingende vægt og spisevaner, der var grunden til at den blev væk. Men nu er jeg blevet godt og grundigt i tvivl.
Jeg har ikke lyst til at gå til min læge, da min mor arbejder hos ham. Hun er sygeplejerske. Plus at jeg ser min læge i fritiden, da han jo er kollega med min mor. Jeg er virkelig ikke lyst til at indvie min mor i problemet. Jeg er flov. Men jeg kan umuligt tage til lægen, uden hun finder ud af det. Jeg ved ikke, om jeg bare skal vente og se tiden an, eller hvad pokker jeg skal.
Jeg er bare bange for at der er noget galt med mig, for en menstruation plejer jo ikke udeblive i seks måneder. Hvad synes I, jeg skal gøre? Og tror I, at min menstruation udebliver pga. min svingende kost, motion og vægt?
Hilsen en nervøs pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret og bange. Det er ikke rart, når menstruationen udebliver så længe, og jeg kan godt forstå, du tænker, at der kan være noget galt.
Der er ingen tvivl om at både kost og motion kan have indflydelse på din menstruation. Jeg er dog i tvivl om, hvor anderledes dine kostvaner har været, hvor meget du har tabt dig, og hvor meget motion, du dyrker...
Min første tanke ville være, at du skulle gå til din læge eller til din mor, men du forklarer så fint, at det har du ikke lyst til. Din læge har dog tavshedspligt, så måske det alligevel kunne være en mulighed? Hun vil sandsynligvis kunne forstå, at det er flovt og tale med dig om det stille og roligt. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at tale om, og jeg tænker, de fleste vil synes, det er lidt flovt... men måske det kunne være en mulighed for dig at vise det her brev til din mor, så behøver du ikke selv fortælle om det?
Hvis du stadig slet ikke ser det som en mulighed, tænker jeg, at det kunne være en god ide at kontakte sundhedsplejersken på din skole. Her må du altid henvende dig, og hun kan hjælpe dig med at finde ud af, om der kan være noget galt, eller om det er pga din svingende vægt, kost og motion, at din menstruation udebliver.
Endelig er du til hver en tid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten og vende med rådgiverne, hvad de tænker. Måske de har andre ideer til, hvem du kan søge hjælp hos, eller gode ideer til, hvordan du kan få talt med din mor om det på en måde, som du kan holde ud...
Jeg håber, du finder ud af noget.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.