Brev
Menstruation slut, men så kommer den igen?
Hej
Min menstruation var ved at stoppe, da der kun kom brunudflåd (som der plejer). Men så dagen efter begyndte der så at komme en normalt frisk blod, og der blev jeg rigtig bekymret.
Hvad betyder det, er det helt normal efter en mens var ved at være omme eller hvad?
Jeg har haft min mens i lidt over et halvt år, og den er overhovedet ikke regelmæssig endnu. Jeg ved ikke om det er noget med det at gøre?
Håber virkelig meget i vil svare på dette spørgsmål.
Mange hilsner den meget bekymret pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år!
Jeg tænker, din krop er i gang med at udvikle sig fra at være en barnekrop til at være en voksenkrop. Det bruger den nogle år på. At opnå en regelmæssig menstruation er en af de mange forandringer, din krop er i gang med. Hvis du taler med dine veninder om krop og menstruation vil du sikkert høre, at deres kroppe også udvikler sig i helt deres eget tempo. Nogle har måske slet ikke menstruation endnu. Andre har måske allerede haft det igennem nogen tid, før dig.
Ud fra din beskrivelse så tænker jeg ikke, at der er noget galt. Menstruation kan nemlig godt skifte farve og konsistens.
Selv når man har haft menstruation i mange år, så kan den godt ændre sig fra gang til gang. Det er også meget normalt, at din menstruation er uregelmæssig, da det ikke er så lang tid siden, du fik din første menstruation. For nogle kvinder kan det godt tage et par år før den bliver regelmæssig. Og selv da, kan den godt pludselig blive uregelmæssig en gang i mellem.
Du kan eventuelt læse mere om menstruation her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx
Det kan være rart at kunne snakke med en voksen om den her slags spørgsmål, så man ikke går rundt med det alene. Jeg tænker derfor på, om du mon kan snakke med din mor eller far om det? Hvis du ikke har lyst til at snakke med dem om det, så kan du måske tage fat i sundsplejersken på din skole? Du er også meget velkommen til at ringe ind til Børnetelfonen på 116 111 eller til Sexlinien på 7020 2266.
Jeg håber, at mit svar gav lidt klarhed.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen