Brev
Menstruation på ferien
Hej BørneTelefonen,
Vi skal snart ud og rejse til et sted med kæmpe pool og har set frem til det i lang tid men…
Så finder jeg ud af at jeg får menstruation lige præcis der, har snakket med min mor om hun synes jeg skal bruge tampon men det føler jeg overhoved ikke klar til det er helt udlukket!
Jeg vil gerne ud og bade i poolen hvad skal jeg gøre:(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan mærke, at du har glædet dig så meget til at skulle i poolen på jeres ferie, og det ville da også være ærgerligt, hvis din menstruation, skal forhindre dig i at få en masse sjove, hyggelige timer i poolen.
Du får her forslag, som kan bruges i forskellige situationer.
Måske er der et par dage i din menstruation, hvor du bløder mest. Det er tit 2. og 3. dag og der kan du fx holde pause fra poolen.
Hvis du er i vandet, når du har menstruation, så vil vandet faktisk standse blødningen, mens du svømmer og bader – det er jo smart.
Skulle der komme lidt blod i vandet, kan det ikke ses i poolen, hvor der så meget vand. Men når man går op ad vandet, kan der være risiko for at det kan ses. Her kan du have et håndklæde liggende ved trappen.
Hvis der er et toilet i nærheden, er det nemmere at skifte til en tør trusse med bind.
Men brug aldrig bind nede i vandet, de suger enormt meget vand. Det kan godt se lidt sjovt ud, når man så stiger op af vandet.
Selvom du ikke kan lide tanken om at bruge tampon, vil jeg alligevel nævne det.
Du kan fx bruge de mindste (mini) til at starte med – de passer bedst til din alder. Det kan være svært og ubehageligt at sætte den op, de første gange.
Men gør man det stille og roligt, så lykkes det. Mange piger er rigtig glade for tampons og ser dem som en hjælp, når de skal på stranden, i poolen, sport eller i svømmehallen.
De små tamponer, kan skubbes op med en enkelt finger og der en snor i, så du forsigtigt kan tage den ud igen.
I pakken er der en tegning, som viser hvordan man skal gøre. Det hjælper at tage en dyb indånding, og når du langsom puster ud, skubber du tamponen langsomt op og det er ikke mange centimeter.
Der er også mange piger, som vælger at bruge en menstruationskop, som også sættes op i skeden. Måske kender du eller din mor til det – eller måske kan I finde ud af, om det er en bedre løsning for dig?
Vi har også lavet nogle guides herinde, som du kan kigge på. De viser, hvordan man bruger forskellige tamponer, bind, og menstruationskop: Bind, tampon, menstruationskop – hvordan gør man!?
Det er dejligt, du kan snakke med din mor om det – hun har jo selv prøvet det, og sikkert stået i nøjagtig samme situation som dig.
Jeg vil anbefale dig at få hende til at hjælpe med at finde ud af, hvad der bedst at gøre.
Jeg håber, du kan bruge forslagene, og at du får en dejlig ferie.
De bedste feriehilsner fra
BørneTelefonen