Brev
Menstruation og bryster
Hej jeg er 13 år, og jeg har ikke fået menstruation endnu og mine bryster er stort set ikke vokset endnu, så jeg vil gerne vide om man kan fremskynde brysterne byggekse og få menstruation hurtigere?
Hilsen K
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år, Tak for dit brev. Hvor er det godt tænkt at skrive herind. Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt at være dig lige nu. Det kan føles svært, når mange i ens klasse har fået menstruation og bryster, og man ikke selv har. Det er du bestemt ikke den eneste, der har prøvet. Det er meget forskelligt hvornår man får sin første menstruation og hvornår brysterne er færdigudviklede. Nogen er kun 10 år og andre er flere år ældre. Man får den, når ens krop er parat til det (så længe man ikke er undervægtig). Måske du kan prøve at spørge din mor, i hvilken alder hun fik bryster og menstruation? Det kan nogen gange være en ledetråd til, hvornår du kan forvente at få det? Du kan fx skrive og spørge hende over en SMS, hvis du føler at det er pinligt eller akavet. Du kan også bare spørge hende ansigt-til-ansigt næste gang I er alene sammen. Der er også nogle tegn, du kan prøve at holde øje med. Du fortæller at dine bryster næsten ikke er vokset . men det må betyde at der alligevel er sket noget, selvom det er lidt. Det er ofte tegn på man inden så længe kan forvente at få menstruation. Andre er at lægge mærke til, om du er begyndt at få hår på kroppen og dagligt udflåd, dette er også et tegn på din krop snart er parat. Nu vil jeg fortælle lidt om menstruation og puberteten: Det er forskelligt fra pige til pige, hvordan deres menstruation er – både hvornår man får den første menstruation, hvor meget man bløder, hvor mange dage man har menstruation, om man har smerter, er træt, har humørsvingninger og hvor længe der går mellem menstruationerne. Du kan læse mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx. Puberteten, som du er kommet i nu, er også en tid, hvor man bliver mere sårbar og usikker. De fleste – både drenge og piger – på din alder fokuserer meget på kroppen og udseendet. Mange er desværre utilfredse med den måde de ser ud på eller hvor hurtigt eller langsomt de udvikler sig. Og det gør det bestemt ikke nemmere at acceptere sig selv, når man bliver bombarderet med nogle helt urealistiske skønhedsidealer. Der sker mange ændringer med kroppen og den måde man ser sig selv på, fordi man er ved at finde ud af hvem man er og gerne vil være. Du er nemlig ved at udvikle dig fra at være en pige til at blive en kvinde ligeså stille. Det kan være rart at have nogen at tale med det om. Måske din mor kan være en mulighed, eller måske en af de voksne på skolen? Det kan også være en idé at gå forbi sundhedsplejersken eller at bestille en tid hos din læge, som ved en masse om menstruation, og vil kunne undersøge, hvor du er, i lige præcis din udvikling. Kærlig hilsen BørneTelefonen