Brev
Menstruation og Bh
Jeg har ikke haft mens. Siden december 2012 🙁 Er det normalt? Er meget bekymret! Jeg er 15, bruger ikke BH og mine bryster går nok ca. 6 cm ud. Problemet er bare at jeg ikke tør spørge min mor eller købe en. Hvad kan jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev, hvor du skriver om dine bekymringer og problemer i forhold til din menstruation og det at bruge en bh.
Med hensyn til din menstruation, så er det ikke er normalt, at ens menstruationer springer flere måneder over. Umiddelbart så tænker jeg på, om du mon kunne være gravid? Eller om du har tabt dig utrolig meget det sidste ½ år? Men ligegyldig hvad, så kan jeg godt forstå, at du er bekymret, og jeg synes, du skal snakke med din mor, din læge eller sundhedsplejersken på din skole, lige så snart du kan.
Med hensyn til dine bryster og brugen af bh, så tænker jeg, at du nok er nødt til at tale med din mor om dit ønske. Din mor sikkert også haft de samme spekulationer, da hun var teenager. Hun vil måske blive glad over, at du betror dig til hende? Tror du ikke, du kunne prøve at tale med hende, bare lidt?
Måske kunne du lade et par ”ord falde” og spørge din mor, om hun har nogle forslag til en god bh, når nu man, som du, skal have sin første bh. Du kunne måske starte med at spørge hende om, hvornår hun fik sin første bh? På den måde så kunne du måske komme ind på emnet?
Jeg håber, at du kan komme videre med din afklaring af, hvorfor dine menstruationer er udeblevet. Husk også at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor du kan snakke lidt videre med en rådgiver.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.