Menstruation eller mødom?

Hej,

jeg er en pige på 14 som endnu ikke har fået sin menstruation.

I går fik jeg finger af en dreng, og det pletvløder en smule i dag.

Jeg er meget i tvivl om det her kun er min mødom eller det er menstruation.

Håber i kan hjælpe mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Lad mig starte med at fortælle, du er helt normal, selvom du ikke har fået din menstruation endnu. Der er stor forskel på i hvilken alder man får det. Der er som regel nogle tegn på at man inden længe får menstruation. Det kan fx være at du er vokset rigtig meget i højden, indenfor en kort periode. Eller at ens bryster er vokset og du er begyndt at få kønsbehåring? Hvis du er begyndt at få lidt udflåd fra skeden er dette også et tegn på, at din krop snart er parat. Har du mon haft nogle af disse tegn?

Du fortæller du fik finger i går og du kan have ret i, at pletblødningen også kan skyldes at din mødom er bristet, hvilket kan medføre at det kan bløde lidt. Det er helt ufarligt. Når man får finger, kan der også ske det, at han ved et uheld har lavet små rifter i skeden. Hvis det kun er en smule og det stopper hurtigt, er det også helt ufarligt og du kan måske tage et trusseindlæg eller et lille bind på.

Din første menstruation kan komme når som helst, den kan komme om natten, eller mens du er på ferie eller i skole. Derfor kan det være en god ide at have et bind med i tasken, hvis menstruationen pludselig skulle komme.

Måske ved du det, men jeg vil alligevel lige fortælle at selvom du ikke har fået din menstruation endnu, er det vigtigt at bruge prævention, hvis du er sammen med en dreng. Fx ved at I bruger kondom. Det beskytter både mod graviditet men også mod sexsygdomme. Jeg kan anbefale du går ind på www.privatsnak.dk, hvor du kan søge på fx ordene menstruation, mødom og kondom og læse meget mere om disse emner.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?