Brev
Menstruation eller mødom?
Hej,
jeg er en pige på 14 som endnu ikke har fået sin menstruation.
I går fik jeg finger af en dreng, og det pletvløder en smule i dag.
Jeg er meget i tvivl om det her kun er min mødom eller det er menstruation.
Håber i kan hjælpe mig.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Lad mig starte med at fortælle, du er helt normal, selvom du ikke har fået din menstruation endnu. Der er stor forskel på i hvilken alder man får det. Der er som regel nogle tegn på at man inden længe får menstruation. Det kan fx være at du er vokset rigtig meget i højden, indenfor en kort periode. Eller at ens bryster er vokset og du er begyndt at få kønsbehåring? Hvis du er begyndt at få lidt udflåd fra skeden er dette også et tegn på, at din krop snart er parat. Har du mon haft nogle af disse tegn?
Du fortæller du fik finger i går og du kan have ret i, at pletblødningen også kan skyldes at din mødom er bristet, hvilket kan medføre at det kan bløde lidt. Det er helt ufarligt. Når man får finger, kan der også ske det, at han ved et uheld har lavet små rifter i skeden. Hvis det kun er en smule og det stopper hurtigt, er det også helt ufarligt og du kan måske tage et trusseindlæg eller et lille bind på.
Din første menstruation kan komme når som helst, den kan komme om natten, eller mens du er på ferie eller i skole. Derfor kan det være en god ide at have et bind med i tasken, hvis menstruationen pludselig skulle komme.
Måske ved du det, men jeg vil alligevel lige fortælle at selvom du ikke har fået din menstruation endnu, er det vigtigt at bruge prævention, hvis du er sammen med en dreng. Fx ved at I bruger kondom. Det beskytter både mod graviditet men også mod sexsygdomme. Jeg kan anbefale du går ind på www.privatsnak.dk, hvor du kan søge på fx ordene menstruation, mødom og kondom og læse meget mere om disse emner.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen