menstruation eller hvad :(?

Hej
jeg er en pige på 12 år og er 13 om et par dage. Jeg fik min første menstruation da jeg var 11 – 12 år. Her for noget tid siden fik jeg menstruation d. 17. juli (2012) til d. 24. juli (2012) Og så fik jeg det igen d. 9. august (2012) til d. 15. august (2012) … er det ikke tidligt at få det igen d. 9. ?

Jeg rigtig bange for at have mistet min mødom fordi jeg onanerede en dag før ( altså d. 8. ) … men jeg er 100% sikker på at jeg ikke fik noget op i skeden. Men nogen mener at den godt kan ‘briste’ … bløder det så hvis den brister? og er muslim så det er rigtig vigtigt at jeg ikke mister min mødom eller sådan noget før ægteskabet.

Og jeg har så fået menstruation igen d. 1. september (2012) .. Jeg vil gerne have svar på om jeg kommer til at bløde når jeg har sex for første gang?

Håber virkelig I kan svare…

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Mange tak for dit brev/ dine breve (mener du har sendt 2 stk inden for den sidste tid?). Der er mange ting, der sker i kroppen på en ung pige, når nu man begynder at få sin menstruation, og jeg synes, det er flot du spørger!

Du spørger om det ikke er tidligt at du får din menstruation d. 9. når du sidst havde d. 17. en normal cyklus siger man er på ca. 28 dage.. Når du har fået din d. 9. vil der være gået 23 dage, men der er rigtigt mange der ikke får sin menstruation helt stabilt, og cyklusserne er meget forskellige fra pige til pige.. Nogen er helt ned på omkring de 18-20 dage imellem menstruationerne hvor andre er oppe over 35 dage… Derfor behøver det slet ikke at være tidligt.. Plus, når nu menstruationen stadig er forholdsvist nyt for din krop, kan det godt skifte lidt hvor lang tid der går imellem…

Du skriver, at du gerne vil have svar på, om du kommer til at bløde, når du har sex første gang… Det kan jeg desværre ikke svare på… Jeg ved, som du selv skriver, at mødommen godt kan briste af alle mulige andre årsager, sport eller andet.. Men fordi du onanerede uden at putte noget op i skeden, kan den altså ikke være bristet af den årsag...

Jeg synes, du skulle prøve at kigge på denne hjemmeside http://etniskung.dk/ de har en masse om alle mulige problemstillinger i forhold til ting der er svære ved at være en ung af anden etnisk herkomst.. De har også en ungerådgivning der har åbent hele døgnet.. Du kan ringe på tlf.: 70 27 76 66 hvis du har brug for det.

Jeg er ked af, at jeg ikke kan svare dig på om din mødom er der, men det vist kun læger der kan se det, og jeg er ikke engang sikker på, at de altid kan! (Det er der nemlig ret delte meninger om!) Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mine svar. Hvis du har behov for mere råd og vejledning, er du altid velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på BørneChatten og vende dine tanker med en af de voksne der sidder klar.

Mange venlige hilsner

BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.