Brev
Menstruation/Brunt udflåd?
Hej BB.
Jeg er en pige på 12 år, som vejer 36 kg.
For nogle uger siden, begyndte min udflåd at være helt brun, istedet for gul/hvid, og jeg har prøvet at læse lidt på nettet om, om det kunne være menstruation. Det varede i 5-6 dage, og jeg følte at jeg nemmere blev irriteret.
Min søster sagde for et år siden, at man ca. skal veje 40 kg for at få menstruation, så jeg er i tvivl.
Det lugtede af jern, og der var små blodpletter med. Vær sød at hjælpe mig, så jeg kan sige til min mor hvis det ER mens.
Har også læst at det kan være livmoderhalskræft, og er bange, for har ikke fået en vaccine mod den.
Kærlig hilsen pige, 12.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
De tegn du beskriver, såsom brunligt udflåd og det varede en 5-6 dage kan godt tyde på, du har helt ret i, du har haft din første menstruation. Synes da det er en god ide, som du skriver at fortælle det til din mor. Måske hun også kan hjælpe dig med at få købt nogle bind, som du kan have i tasken, til når det sker næste gang.
Man kan bruge nettet til mange gode ting, men man kan også blive helt forskrækket over de ting man læser. Fx i forhold til livmoderhalskræft. Måske når du alligevel taler med din mor og fortæller du har fået din første menstruation, I også kan tale om det snart er tid til du får din første HPV vaccine (mod livmoderhalskræft). Man skal være fyldt 12 for at få den, og det er du jo nu. Din mor vil kunne hjælpe dig med at bestille tid til lægen og også tage med dig, hvis I vælger du skal have vaccinen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.